Schorriemorrie Rat Boy mengen klassieke hip hop en ruige rock op SCUM

Rat Boy, het muzikale project van de Britse Jordan Cardy, heeft eindelijk een echte start genomen met zijn debuutalbum SCUM. Na twee jaar lang een live-reputatie te hebben opgebouwd als rebelse hiphop-punker, bewijst Cardy op SCUM dat hij ook in de studio een talent is. Zijn debuut is een rommelige mix van hiphop, ska, punk, rock en pop dat een samenhangend geheel vormt met een vuil randje.

In recente interviews probeerde Jordan Cardy duidelijk te maken dat hij niet langer als solo-project beschouwd wil worden. Hoewel hij in zijn eentje startte met muziek maken, is Rat Boy sinds kort dan toch een band. Liam Haygarth, Noah Booth en Harry Todd tourden de afgelopen twee jaar met Cardy door alle uithoeken van Engeland. Rat Boy bouwde zo een live-reputatie op als rebelse moshpitceremoniemeesters. Eender waar ze komen, schoppen ze keet. Door met instrumenten te gooien, moshpits te eisen en in tenten te kruipen. Soms tot bloedens toe.

 

Die rebelse houding is de blauwdruk voor SCUM. De titeltrack is hét punk-nummer bij uitstek. De bandleden doen zich graag voor als uitgebuite schorriemorries, maar de dure merkkledij die ze dragen doet dan weer anders vermoeden. ‘Namaak’, zeggen ze dan. Het dik Essex-accent en de rommelige samensmelting van hiphop, elektronica en gitaren geven het album een heerlijk vuil randje. Op “Fake ID” hoor je Rat Boy grijnzend wegrennen na de zoveelste aanvaring met politie. Die visuele stijl in songschrijven is ook hoorbaar op het ruige “Knock Knock Knock”, dat gebaseerd is op een gijzeling waar Cardy in verwikkeld raakte. Het nummer schopte het ook tot sample op Kendrick Lamar’s album DAMN.

Rat Boy is niet vies van wat rap hier en daar. In ”Move” rapt hij de strofes aan elkaar, zoals The Beastie Boys dat doen in “Body Movin’”. In “Turn Round M8”, waar hij hulp kreeg van Damon Albarn, mixt hij die klassieke hiphop sound met Reggae. De teksten op SCUM zijn simpel maar geniaal. Rat Boy verwoordt in “Revolution” wat zowat elke Britse jongere denkt, op “Boiling Point” komt die frustratie op kookpunt. Ongestoord geeft hij commentaar over de Brexit, de passieve jeugd, Britse premier Theresa May, mentale gezondheid en klimaatopwarming. “Sign On” met een luchtig refrein gaat dan weer over hoe moeilijk het is om zonder vast inkomen te overleven.

Maar Rat Boy kan ook over iets anders dan arm zijn en politiek zingen. De romanticus komt naar boven in “I’ll Be Waiting”, dat met zijn gitaren een Oasis-vibe heeft. Het zomerse “Laidback”, klinkt als een doorsnee liefdesliedje van The Kooks. Meer dan die twee nummers wijt Rat Boy niet aan meligheid. Het spookachtige “Left 4 Dead” is de absolute tegenpool van een liefdeslied, met aggresieve samples uit Grand Theft Auto en grauwe synths. Ook “Sportswear” klinkt grimmig en bovenal pessimistisch. Afsluiten doet Rat Boy met een kinderlijke sample die ‘Thank You and Good Night’ zingt na een lawaaierige finale van “Kicked Outta School”.

Naast de studio waar Damon Albarn met Gorillaz Demon Dayz maakte, fabriceerde het uitschot van Essex een rommelige debuutplaat. SCUM is een agressief maar divers album met een grimmige ondertoon. De twee verdwaalde zomerse liefdesliedjes staan in schril contrast met de rauwe punkrock en frisse oldskool hiphopsound. Maar je moet je geen zorgen maken om het totaalplaatje. Rat Boy mengt het allemaal samen tot een rebels geheel met een vettig randje samples.

https://open.spotify.com/embed/album/36XyvNGJE8bcd1FWna5RDr


Dit artikel verscheen eerder op dansendeberen.be.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s