Mijn eerste FACTS!

Ja, het is waar, ik ben een nerd, al besef ik het zelf nog niet zo goed. Het afgelopen weekend vond de grootste beurs voor fans van comics, anime, cosplay, sciencefiction, videogames, bordspellen, fantasy-films en tv-series in België plaats: FACTS. In Flanders Expo Gent verzamelden verklede of niet-verklede, hevige of minder hevige fans zich om allerlei  hebbedingen, t-shirts, zwaarden en kostuums te kopen, hun favoriete acteurs en tekenaars te ontmoeten en zich uit te leven in de huid van hun favoriete personage. Denk boekenbeurs maar dan met figuurtjes, attributen en strips in plaats van boeken en kleurrijke superhelden en filmsterren in plaats van muffe boekwurmen. Het was alles wat ik er van verwachtte en toch ook veel meer. Nooit gedacht dat ik er me zo op mijn plaats zou voelen! Hoe ik een dag op de Belgische Comic Con overleefde? Dat lees je hieronder!

Dankzij MNM kregen we de kans om vroeger binnen te gaan, we hadden namelijk „Priority Entry”-tickets gewonnen. Om niet te hard uit te toon te vallen, hadden mijn zus en ik ons toch nog in cosplay-outfit uitgedost. Laten we zeggen dat we er in het begin wat onwennig bijliepen, maar die schaamte week al snel toen we andere lotgenoten zagen. Op het einde van de dag vond ik zelfs jammer dat ik niet wat meer tijd in mijn kostuum had gestoken. Mijn sobere uitvoering van wat moest lijken op de tenue van Arya Stark in seizoen 3 en 4 van Game of Thrones was niets vergeleken met sommige Manga-kostuums. Mijn zus had voor een iets makkelijker personage gekozen: Anakin Skywalker (Darth Vader, voor zij die het nog steeds niet weten). Een cape, een lightsaber en een donkere outfit daaronder. Met ons ticket konden we de grote massa voorbijsteken en zo doende stond ik als eerste in de rij voor een handtekening van Tom Wlaschiha oftewel Jaqen H’ghar, de rare man in Game of Thrones die over zichzelf in derde persoon praat en Arya blijft lastigvallen. Je had de mogelijkheid om een babbeltje te slaan met de acteur en een handtekening te laten zetten op een voorgedrukte foto of in mijn geval op het eerste boek van de reeks A Song of Ice and Fire. Hier moet ik toch even het enige nadeel aan FACTS vermelden: de prijzen. Voor een handtekening van Wlaschiha betaalde je maar liefst €30, als je een selfie wou nemen moest je nog eens €30 neertellen, voor een foto met de acteur die je daarna mee naar huis kreeg ook nog eens €30. Ik koos voor de handtekening omdat dat me nu eenmaal het meest authentieke lijkt. Dat boek is nu echt van mij en ik heb genoeg foto’s in mijn hoofd van mijn ontmoeting (die ik liever voor mezelf houdt). Voor andere acteurs waren de prijzen hoger, tot wel €50. De tekenaars vragen nog hogere prijzen, maar maken dan ook een volledige schets voor je. Dat begrijp ik best, het zijn ook effectief artiesten die van zulke dingen moeten leven. Jammer vond ik dat acteurs, die toch al genoeg verdienen en soms al jaren niet meer in het vak zitten, ook nog eens zoveel geld vragen. Dat doen ze toch ook niet als je ze ergens tegenkomt? Geen idee of het geld naar FACTS zelf ging, naar de acteur of naar zijn of haar onkosten. Ik vond het alleen een kleine domper op de feestvreugde. Vele bezoekers wilden ook graag op de foto, maar deinsden terug toen ze de bedragen zagen. Natuurlijk was dat materiële nadeel snel vergeten en kon mijn dag op FACTS al meteen beginnen met serieuze zweetkringen en rode kaken, want je ontmoet niet elke dag Jaqen H’ghar himself!

In de voormiddag slenterden we langst de honderden stands waar allerlei strips, boeken, figuren, attributen, gadgets, Aziatisch eten en snoepgoed, pruiken, kostuums, mutsen, t-shirts, zwaarden, toverstokken en juwelen werden verkocht. Wie niet veel wilskracht heeft en een groot hart voor reeksen als Harry Potter, The Hobbit, Star Wars en Game of Thrones raadt ik aan op voorhand een bedrag opzij te zetten. Ongelooflijk wat er allemaal te vinden was! Zelfs gameboys uit de prehistorie en actiefiguren van Han Solo uit de allereerste Star Wars film! Toen we ongeveer de helft van de kramen waren afgegaan, begon onze maag te knorren, we namen plaats in „Leias café” en genoten van een welverdiende lunch. Ondertussen was het al behoorlijk druk en waren we blij dat we het grootste deel van de markt en de decorstukken al hadden overlopen. Daar waar je in de voormiddag nog makkelijk een foto zonder passanten kon nemen, was het nu over de koppen lopen. Na de lunch, gingen we even een kijkje nemen bij de MARVEL-stand waar de nieuwe Captain America-film werd gepromoot. Je kon er een foto laten nemen die je dan meteen mee naar huis kreeg. Dat kon je ook laten doen bij de Wii-stand en bij nog een andere stand kon je zelfs een gratis 3D-scan van jezelf in cosplay-outfit laten maken!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Onze benen werden moe en we wisten dat in de Cosplay-zone er een wedstrijd zou beginnen. Een hele wereld ging er daar voor mij open! De ECG oftewel European Cosplay Gathering is een evenement dat dit jaar in Parijs georganiseerd wordt en waar elk Europees land zijn beste solo- en groep-cosplayers naar toestuurt. Wie de voorronde op FACTS wint, krijgt vervoer, verblijf en toegang tot de ECG volledig betaalt. De wedstrijd werd voorafgegaan door een performance van de beste cosplayer van Europa van vorig jaar, een italiaan die een figuur uit een videogame nadeed. Niet zomaar nadoen. Het kostuum was 100/100 hetzelfde en de performance liep gelijk met de videobeelden die te zien waren. De wedstrijd deed vooral denken aan een uit de hand gelopen playback-show. De kandidaten werden door een jury gequoteerd op outfit (50%) en op performance (50%). De performance was vaak een gevecht of het dubben van een paar zinnen. Het kostuum moet volledig hetzelfde zijn als dat van het personage, het minste foutje wordt meteen aangerekend.
Op de beurs zelf liepen ook veel cosplayers rond. De meest vertegenwoordigde filmreeks was Star Wars: chewbacca’s, Darth Vaders, Stormtroopers, Kylo Rens, Luke’s, Jedi’s, Leias. In alle maten en gewichten, van verschillende niveau’s, in groep of alleen. Een ander goed vertegenwoordigd personage was MARVEL’s nieuwste superheld Deadpool. Ook hier hadden sommige meer moeite in hun kostuum gestoken dan anderen. Verder zag ik ook een paar zombies en figuren uit games of manga-series en hier en daar een lid van Zweinstein. Jammer genoeg heb ik maar twee Game of Thrones-figuren gespot: een Khaleesi met een dragon egg onder haar arm en een king Joffrey. De hype lijkt over te zijn of het is niet niche genoeg meer. (Hoewel het nieuwe seizoen toch behoorlijk wat teweeg zal brengen, aldus Jaqen himself)

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Na de cosplaywedstrijd, schuimde we nog enkele andere standen af en nam ik ook even de tijd om (gratis) met Mega Mindy op de foto te gaan. De enige Belgische superheld die er toe doet! Tegen 15u30 hadden we ons neergeploft in de comfortabele stoelen van de Q&A-zaal. Q&A staat voor Question & Answer: de fans mogen vragen stellen aan de acteurs gedurende een bepaalde tijd. Ray Park, oftewel Darth Maul uit Star Wars was al bezig met zijn Q&A toen we binnenkwamen en we konden van enkele sappige Star Wars-verhalen en een echte lightsaber-training genieten. Na zijn Q&A liep de zaal vol voor Richard Dean Anderson AKA MacGyver. Mijn vader was blij met de foto’s die ik had genomen. Verder hadden we niet veel aan de Q&A, maar onze vermoeide voeten konden rusten. Om 16u45 was de zaal voor 4/5 leeggelopen en was het dan eindelijk aan Tom Wlaschiha om onze vragen te beantwoorden. Net zoals bij de handtekeningensessie had ik geen vragen. Wat zou je moeten vragen? Ken je dat gevoel? Je komt iemand bekend tegen, je wilt er mee op de foto, misschien een handtekening, maar verder dan: ik ken u, ik ben fan van u, ik vind u geweldig, kom je niet. Gelukkig waren er andere (intelligentere) personen die wel boeiende vragen konden stellen. Toen het pijnlijke punt „Jon Snow” ter sprake kwam walste Tom, na een bulderlach van de zaal, er met een cynische opmerking omheen. Natuurlijk kan hij er niets over zeggen en natuurlijk vindt hij het net zo erg als de fans dat Snow moest gaan (of niet?). „It’s unfortunate. Wrong time at the wrong place.” Verder kwamen we nog enkele leuke anekdotes te weten over het leven op de set van Game of Thrones die ik lekker voor mezelf houdt. Want zeg nu zelf: niets is leuker dan samen met enkele andere Game of Thrones-fans unieke weetjes te weten komen! Wlaschiha sloot zijn praatuurtje af met een dankwoord, hij was erg blij om van Gent te kunnen genieten en ging nog een dagje sightseeing doen. Verder was hij ook zeer tevreden van het ontvangst en de organisatie, wat wij natuurlijk ook waren. De convention was tot in de puntjes verzorgd en volgens mij wordt het elke editie beter en beter. Dit jaar was er zelf een lasertag-gevecht, een tekenbattle, een quiz en speeddating-sessie’s. Ik ben nu al ontzettend benieuwd naar de volgende editie en zal zeker en vast opnieuw van de partij zijn. Als wat? Dat weet ik nog niet, maar ik zal harder mijn best doen dan dit weekend! Pinky-promise!

Geef een reactie

