Favorieten van februari

Op het einde van de maand blik ik even terug met mijn favoriete gebeurtenissen, items, series, boeken, gerechten, apps en meer van de afgelopen 30 dagen. Deze korte maand zit er alweer op, daarom mijn favorieten van de maand februari:

Making a Murderer: Deze 10-delige documentairereeks op Netflix vertelt het verhaal van Steven Avery uit Manitowoc, Wisconsin en zijn strijd met het gerecht. In 1985 werd hij onterecht veroordeeld voor een verkrachting waarna hij 18 jaar in de gevangenis moest zitten. Toen hij in 2003 vrijkwam spande hij een rechtszaak tegen Manitowoc County en eiste een schadevergoeding. In 2005 wordt hij beschuldigd van de moord op Teresa Halbach, een jonge fotografe. De documentairemakers volgenden het gehele proces en brengen in 10 uur alle twistpunten naar boven in het onderzoek. Tot op de dag van vandaag zitten Steven Avery en mogelijk medeplichtige Brendan Dassey achter de tralies. Of dit terecht is blijft een vraagteken. Ik heb de volledige 10 afleveringen op 3 dagen uitgekeken en heb me de volgende drie dagen bezig gehouden met het bekijken van extra informatie op het internet. Zowel bewijsmateriaal als volledige verklaringen en duizenden complottheorieën zijn er te vinden. Op dit moment werken nieuwe advocaten verder aan de case om Steven en Brendans onschuldigheid te bewijzen.

 


Documentaires: Netflix staat er vol van. In februari heb ik buiten Making a Murderer ook nog genoten van Winter on Fire over een burgeropstand in Kiev en Jesus Camp die het beeld schets van radicale christenen in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse magazine Vice lanceren in maart een nieuw TV-kanaal waarop verschilende vaste programma’s zullen worden uitgezonden: Viceland. Onder andere Ellen Page kreeg een eigen programma. In Gaycation reist ze de wereld rond met haar beste vriend Ian Daniel en probeert uit te zoeken hoe (on)gevaarlijk het leven van LGBTQ-mensen is op verschillende plekken in de wereld. Deze staat, net zoals vele andere boeiende documentaires, gewoon online. Ook canvas.be plaats geregeld (korte) docu’s op hun website. Documentaires boeien mij meer dan Amerikaanse series of films. Het is niet puur entertainment. Een uur tv kijken brengt je meteen iets bij over de wereld en je leert ontzettend veel dingen waarover je daarvoor het bestaan nog niet afwist. Ook via de klassieke tv kan je veel informatieve programma’s kijken bijvoorbeeld Een kwestie van geluk of de Noodcentrale op één.

 


Nieuwe tv-seizoen: Nog meer tv, maar dan bij ons. In februari werden een aantal nieuwe programma’s voorgesteld. De mol kwam terug en daar was ik meteen voor te vinden. Elke maandag-avond zit ik op het puntje van mijn zetel om te achterhalen wie nu de grote saboteur is. Ook leuk om weten: tijdens de rest van de week duiken nog steeds nieuwe filmpjes op die je kunnen helpen in de zoektocht. Ook heeft VIER een online platform gebouwd waar je elke week punten kan inzetten op jou meest verdachte persoon (PS: je kan er zelfs prijzen mee winnen). Verder ben ik ook enorme fan geworden van Eigen Kweek, de Vlaamse fictiereeks over een hol van pluto in West-Vlaanderen waar drugsweken levensnoodzakelijk wordt. Het West-Vlaams is mij niet machtig (heb je hem?) maar ik vind het zo’n leuke reeks. Mijn favoriete personage blijft toch de handlanger van „den Hollander” Stefaan Degand. Nog nieuw deze maand: Temptation Island. Het is altijd even alles op nul zetten en lachen gieren brullen met de uitspraken van sommige kandidaten op woensdagavond. Ik moet toegeven dat de eerste 3 afleveringen maar flauw zijn, maar wie blijft “kijken kijken” krijgt zeker nog wat drama te zien!

tea-556161


Zwarte thee:
Iedereen heeft zo zijn gewoontes ’s ochtend en voor veel mensen is dat een tas koffie om wakker te worden. Voor mij was dat sinaasappelsap. Nu blijkt dat er in een glas sinaasappelsap evenveel suiker zit als in een glas cola en dat koffie vele slechte bijwerkingen heeft zoals hart- en vaatziektes, diabetes, een slechte vertering en cholesterolproblemen. Daarom ben ik sinds kort overgestapt op zwarte thee, het bevat ook cafeïne maar in mindere maten en het is minder schadelijk voor de gezondheid. Je kan zwarte thee in verschillende smaken vinden, maar ook groene thee bevat cafeïne en in een theespeciaalzaak zullen ze je vast en zeker een thee kunnen aanbieden naar jou smaak.

Backstay hostel Gent: Wie vaak in Gent komt heeft het waarschijnlijk al langer gezien. Het gebouw tegenover de Vooruit is sinds vorig jaar opgeknapt en herbergt nu een hostel: Backstay hostel met bijhorende Backstay Bar. Studenten kunnen er rekenen op een korting, maar ook de andere klanten moeten geen hoge prijzen vrezen. Er hangen vaak internationale bezoekers rond en elke dag wordt er een gratis rondleiding gegeven door Gent voor alle logies. Elke donderdagavond worden de stoelen en tafels in het achterste gedeelte van de bar opzij gezet zodat er plots een podium verschijnt om jonge bands op te laten performen. Zulke avonden zijn populair en kunnen altijd rekenen op een massa volk, kom dus zeker op tijd als je een goed plekje wil. De inkom is gratis, de pintjes goedkoop. Enkele weken geleden ging ik er kijken naar de Vagabundos en ik ben zeker van plan om nog eens terug te gaan voor een (misschien iets rustiger) optreden. Ze organiseren ook vele andere activiteiten zoals vb. quiz- of Comedy-avonden. Check hun agenda op: facebook.com/backstayhostel

12208575_1644658689119030_3190532789400927949_n

 

 

 

Geef een reactie

