Favorieten van januari

Op het einde van de maand blik ik even terug met mijn favoriete gebeurtenissen, items, series, boeken, gerechten, apps en meer van de afgelopen 30 dagen.
Januari stond vooral in het teken van blokken, blokken, blokken.

Bloed geven: 20160105_122508000_iOSIn januari werd een oproep gedaan door het Rode Kruis om bloed te komen geven. Door een technische fout moesten 3.000 eenheden bloed worden teruggeroepen. Plasma geven doe ik al een tijdje, dit was mijn tweede keer bloed geven en ik ben niet flauw gevallen of doodgebloed. De voorraad van het Rode Kruis loopt nooit over, je bent dus altijd welkom om te doneren en eerlijk gezegd, je wordt er  serieus in de watten gelegd! Als je nog voor maart donor wordt, kan je mee op familiedag in Bobbejaanland bijvoorbeeld!
Pro-tip: Plasma kan je elke twee weken doneren, in een donorcentrum. Bloed vier keer per jaar. Meer info vind je op: rodekruis.be

Powernaps: 20160101_122457000_iOSTelkens ik dreigde in slaap te vallen boven mijn boeken, kroop ik mijn bedje in voor 15 minuten. Tijdens zo’n powernap beland je in een diepe slaap die misschien maar 2 minuten duurt maar aanvoelt als een hele nacht. Het is trouwens normaal dat je tussen 13u en 16u iets suffer bent dan anders. De mens heeft namelijk twee slaapcycli. Een daarvan begint tussen 14u en 15u, onze lichaamstemperatuur daalt dan en als we de nacht voordien niet genoeg hebben geslapen of ’s middags niet genoeg energie hebben opgedaan, worden we moe. Om die dip te voorkomen kan je best een powernap doen net na het middageten. Het is dus niet alleen voor baby’s van nut om een middagdutje te doen! Leve de siësta!
Pro-tip: voor extra energie drink je best een koffie vlak voor je powernap, een „nappucino”. Het duurt namelijk ongeveer 15 minuten vooraleer cafeïne zijn werk doet, zo word je extra fris terug wakker.

Smoothies: 20160203_170757000_iOSMijn liefde voor smoothies is in de blok begonnen. Ik eet heel weinig fruit omdat het gewoon veel werk is om het te wassen, schillen, snijden. Een koek is veel makkelijker én lekkerder. In een smoothie kan je maar liefst twee appels, drie kiwi’s en nog een handvol aardbeien gooien. Dat kost je één keer twee minuten werk en je hebt 5 stukken fruit binnen. Bovendien plakken je handen niet want je drinkt het uit een glas of een zo’n fancy smoothie-drinkbus.
Pro-tip: in de supermarkt vind je vaak diepgevroren fruit dat je onmiddellijk in de blender kan gooien, zo is je fruitinname ook meteen lekker fris. Opgepast voor brainfreeze!

Lopen (met zombies): Ik ben terug beginnen lopen, wat vroeg is voor mijn doen. Normaal houd ik elk jaar een winterstop met als gevolg dat ik nooit tot aan de 10 kilometer geraakte. In januari ben ik dan toch aan mijn 10K-plan begonnen en heb mijn haatgevoelens tegenover lopen in de winter opzij gezet. Na enkele loop-events in de barre kou besef ik hoeveel mensen ook in de winter doorbijten en dat er eigenlijk niets leuker is dan bij -1°C door de sneeuw te joggen. Lopen doe ik voortaan met “Zombies run”, een tracking-app waarin je door middel van een radiostem begeleid wordt langs zombies en zo overlevenden van een zombie-apocalyps moet helpen. Je kan “zombie chases” aanzetten waardoor je een rustige run kan afwisselen met spurtjes, de zombiegeluiden mixen met het geluid van je eigen muziek wat het soms extra eng maakt. Logisch dat ik ondertussen al twee keer mijn recordtijd heb verbroken.
Pro-tip: ga zeker op zoek naar een warme loopbroek en bescherm bij koude loopsessies je uiteinden, daarmee bedoel ik dan vooral je handen en je hoofd. Die verliezen het snelst de warmte.


Pomodoro: De laatste is ook weer een blok-gerelateerde favoriet. De pomodorotechniek is een manier van studeren die ik heb leren kennen op Erasmus in Zweden. Pomodoro verwijst naar de kookwekker in de vorm van een tomaat. Het is de bedoeling dat je 25 minuten lang gefocust bent op 1 ding: een tekst, een artikel, een hoofdstuk, een blogpost, een mail. En dat je alle afleidingen die in je opkomen onmiddellijk opschrijft op een wit blad dat naast je ligt. Na elke 25 minuten krijg je 5 minuten pauze waarin je best even gaat wandelen of iets te drinken kan gaan halen. Daarna werk je weer 25 minuten. Na 4 x 25 minuten mag je een pauze van 15 minuten nemen. Ondertussen staan al je andere gedachten op een blad en kan je die misschien eens overlopen. Het is een van de meest efficiënte manieren van studeren, die voor mij zeker en vast werkt!
Pro-tip: voor elk besturingssysteem bestaat wel een Pomodoro-app waarmee je kan timen en aan het eind van de dag ook meteen kan nagaan hoeveel uur je hebt gestudeerd. Vreemd genoeg studeerde ik meer uren met Pomodoro dan op een normale studiedag. En ik had veel meer pauzes: win-win!

20160129_072510277_iOS

Heb je zelf nog tips? Leuke loopmuziek, een handige app of een lekker smoothie-recept? Laat het gerust weten in een reactie of via twitter!

Groetjes,
Emma

Geef een reactie

