Ransom Riggs en zijn Bijzondere kinderen, mijn nieuwe Harry Potter.

Ruim vijf jaar na de laatste Harry Potter film is er al sprake van een nieuwe zweinstein spin-off. Fantasy is de laatste tien jaar een erg populair genre geworden binnen de jeugdlitteratuur. Een bezoek aan de afdeling 10-12 jaar van uw lokale bibliotheek kan dit grondig bevestigen. Het kaf van het koren scheiden is alsmaar moeilijker, maar voor mij steekt het boek De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine er toch hoog bovenuit. Voor zij die na vijf keer lezen de Harry Potter-reeks zowat vanbuiten kennen: Waarom niet eens aan een nieuw magisch verhaal beginnen?

Zo’n vier jaar geleden, begin juli, was ik in de boekhandel op zoek naar een goed strandboek. Mijn jongere zus stond zuchtend naast mij. “Ik wil ook een boek hebben om op reis te kunnen lezen, maar deze hier zijn allemaal saai.” Tussen de Twilightesque jeugdboeken viel het boek van Ransom Riggs meteen op. De cover kon zo de affiche zijn van een nieuwe Tim Burton-film: een mysterieuze zwart-wit-foto van een onschuldig meisje dat leek te zweven. Even bladeren en ik zag dat er veel prentjes in stonden. Dit zou zeker werken. De achterkant gaf niet meer prijs dan “een spannend boek waar foto’s en verhaal hand in hand gaan.” Een paar weken later op het strand kreeg ik een dankuwel van mijn zus, het was een geslaagde gok.

bijzondereToen begin mei dit jaar lekte dat niemand minder dan Tim Burton in Brasschaat zou neerstrijken voor de verfilming van De bijzondere kinderen klopte ik aan bij mijn zus. Zij was ondertussen bezig in deel twee en zei me dat deel drie binnenkort zou uitkomen. Het moment om me ook op de boeken te werpen.
Jacob Portman, een jongen van 16 lijdt een saai leven. Een relatief goede leerling met maar één vriend, geen lief, geen lef en een bijbaantje als rekkenvuller. Zijn toekomst is al  uitgestippeld door moederlief die zich meer bezighoudt met status dan met haar zoon of haar man, een mislukte ornitholoog. Opa Portman lijkt de enige die Jacob nog kan opvrolijken. Hij vertelt steeds vreemdere verhalen over een verlaten eiland in Wales waar kinderen werden opgevangen tijdens de oorlog. Bijzondere kinderen die elk een unieke gave hebben. De piepjonge Jacob gelooft dit tot hij in de puberteit de verhalen begint te wantrouwen. De foto’s die zijn opa hem toont moeten getrukeerd zijn en er bestaat geen zwevend meisje of een onzichtbare jongens. Jaren gaan voorbij en opa Portman wordt alsmaar ouder en gekker. Hij vreest de “monsters” en vraagt Jacob op een cryptische manier hem een laatste dienst te bewijzen. Dit raadsel wordt het begin van een bijzonder avontuur in het verre Wales.
Zonder al te veel prijs te geven durf ik te beweren dat dit de nieuwe Harry Potter kan worden.

Elk personage heeft een eigen uitgesproken karakter, de samenkomst van al deze figuren maakt het verhaal uniek.

De boeken zijn nu al populair, mede dankzij de toekomstige verfilming. Omdat nummer drie al onderweg is kunnen we ook al spreken van een échte trilogie. Elke lezer kan wel iets van zichzelf herkennen in een van de bijzondere personages. Bovendien hebben de boeken een duidelijke boodschap: anders zijn is ok. Een bijzondere gave is een bonus, niet iets wat je minder. Verder is er in het boek ook plaats voor humor en romantiek, de spanning is vaak te snijden en elk personage heeft een eigen uitgesproken karakter. De samenkomst van al deze figuren maakt het verhaal uniek. De filmopnames voor deel 1 zijn net achter de rug en met Tim Burton (en een mega-productie) aan het roer kan er niet veel misgaan. Hopelijk slaagt Burton samen met Riggs in zijn opzet en kunnen we binnenkort uitkijken naar Bijzondere Kinderen 2, de film. Deel drie van de geschreven saga is te koop vanaf 22 september 2015.

De Nederlandstalige uitgave is te vinden bij Clavis, voor de Engelstalige moet u bij Quirk Books zijn.

Geef een reactie

