Mijn 40 dagen zonder vlees.

Het zit erop! En daarmee bedoel ik de vasten natuurlijk. Vandaag is het Pasen en ook meteen het einde van mijn 40 dagen zonder vlees.

„Amai, 40 dagen geen vlees? Dat is toch moeilijk volgens mij.” Ik zit op kot, dus voor mij is het makkelijk om in de week te kiezen wat ik eet. In de weekends kon ik de huiskok overtuigen om wat vegiblokjes door het mexicaans eten te draaien en wat vegiburgers klaar te maken. Gelukkig kan ik vanaf vandaag terug de échte gevulde paprika mee-eten. En niet gewoon, de paprika.11117177_823963477682203_1511454565_n
Nu, dat „eten wat ik wil” in de week moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen. Er zijn overal valstrikken te vinden! Broodjes eten is bijvoorbeeld al  gevaarlijk, heb ik gemerkt. Zo was het tijdens een paar figuratie-opnames vechten voor de broodjes kaas. En als je een broodje besteld in de kantine van het unief (en met duizend andere dingen tegelijkertijd bezig bent) denk je niet meer na over die dagen zonder vlees en bestel je een broodje maison, zoals altijd. Daar zit nu toch wel kaas én hesp tussen. Als je ‚s avonds na de les van 19u met z’n allen naar de Brug gaat, kom je weer opnieuw voor een uitdaging te staan. De Universiteit Gent staat natuurlijk bekend als hipster-universiteit en dus werd er tijdens dagen zonder vlees elke dag een vegetarisch alternatief voorzien. Normaal gezien is dit enkel op donderdag het geval. Gedurende de andere 325 dagen van het jaar is er maandag, dinsdag en woensdag vegetarische spaghetti en donderdag vegetarische spaghetti of een vegetarische maaltijd. Dit extra aanbod tijdens dagen zonder vlees was zeker een goed idee, maar in de praktijk wierp het niet echt zijn vruchten af. De wachtrijen bij de vegi-toonbank liepen soms erg hoog op. Tien minuten wachten op een vegetarisch loempia? Terwijl er per baksel maar een dozijn worden gemaakt. Bovendien lagen de prijzen natuurlijk veel hoger voor vegetarische maaltijden dan voor vlees- of vismaaltijden. Maar het is een feit: de vegetarische gerechten zijn ook vaak drie keer lekkerder dan die van de vleeseters.


Of ik nu na die 40 dagen nog meer vegetarisch ga eten? Nee, maar wel minder vlees. Op weekavonden probeer ik al zoveel mogelijk vegetarisch te eten, maar op vrijdag wil ik mijn pizza hawaii en die moussaka van de papa kan ik ook niet missen. En om zo ver te gaan om nooit meer gummibeertjes of gelatine te eten, daar kan ik niet mee om.
Het is puur uit ecologische overwegingen dat ik minder vlees probeer te eten. Dierenliefde heb ik niet echt, maar minder vlees eten kan het milieu alleen maar ten goede komen. Productie, vleesverwerkig, transport, ze hebben allemaal negatieve gevolgen voor onze natuur. En moest het ooit zover komen dat alle dieren uitsterven en we enkel nog op veggi’s kunnen overleen, ben ik tenminste voorbereid op planten- en schimmeldieet! HA!
Maar het full-time vegi-en is niet voor mij weggelegd. Laat dat maar aan de échte hippies over.
Wel kan je als rationele medemens eens proberen om misschien een dag in de week vegetarisch te eten, of zelfs maar een maaltijd in de week vleesloos maken? Zo ben je ecologisch, zonder al je gloeilampen te moeten vervangen of zonnepanelen te moeten plaatsen.

En trouwens, die vegiburgers zijn ook gewoon veel lekkerder dan zo’n taaie biefstuk!

i-love-you-from-my-head-tomatoes-cute-fruit-pun-artwork-for-someone-you-love-by-ashydesigns-9.00

Geef een reactie

