Spitsbroers, ik verwachtte er toch iets meer van.

Op vtm kon je gisteren kijken naar de eerste aflevering van Spitsbroers, een nieuwe fictiereeks die het leven schetst van twee broers in het Genkse. Ze spelen alletwee bij Genk VV, een Provinciale voetbalploeg waarvan de papa manager is, waar de bomma lotjes verkoopt en iedereen iedereen kent.

De eerste aflevering opende met een voetbalscène, hoe kan het ook anders? Maar niet in een groot stadion of op een groene mat. Echte voetbal, zoals vroeger. Met je kleine broer op het pleintje schieten naar een kapotte goal. Hoewel ik nooit ambities had in de voetbalwereld, deed het mij toch even terugdenken aan de uren die ik doorbracht op het pleintje, in de tuin of gewoon op straat.
Alan Moerman, gespeeld door Joren Seldeslachts, is de favoriet van heel de club. Hij is aanvoerder en laat ook graag aan zijn jongere broer zien wat hij waard is. Zijn vriendin, Shari (gespeeld door Ella Leyers), is een echte voetbalvrouw. De ouders van Alan proberen hem zo veel mogelijk in de juiste richting te duwen: een eerste klasse contract.
De rol van Alans jongere broer, Dennis Moerman, is weggelegd voor Oscar Willems. Dennis is Alans tegenpool. Hij probeert zijn broer zoveel mogelijk te helpen naar succes en houdt zich voor de rest van de tijd wat afzijdig. Hij is ook niet diegene, in tegenstelling tot Alan, die met zijn lief overal staat te showen. Dennis beseft maar al te goed, dat het voetballeven niet voor hem is weggelegd, maar voor zijn broer.
Op een dag komt de trainer van Racing Genk een match bijwonen van Genk VV. „Wie mij de winnende voorzet geeft, die drinkt een heel jaar op mijn kosten.” roept Alan zijn ploegmaten toe vlak voor ze het veld op stappen. Na een mooie overwinning, mede door zijn toedoen, komt papa Moerman binnen om het goede nieuws te melden: Alan mag op testweek bij Racing.

Alleen had papa Moerman niet echt goed geluisterd. De trainer bedoelde met „uw zoon” niet Alan, maar Dennis. Dit komt Alan pas te weten tijdens zijn eerste training bij Racing. Hij was zo dicht bij zijn droom en dan ineens mag zijn broer die vervullen en wordt hij terug naar de kantine van zijn oude voetbalclub gestuurd waar hij zijn Shari onder ogen moet komen. Zij merkt plots dat ze niet meer zo verliefd is op Alan en antwoordt nee op de verlovingsring. Ondertussen had Alan ook al zijn job opgegeven omdat hij zo zeker was van zijn stuk. Zo zie je maar, altijd met de voetjes op de grond blijven!


De eerste aflevering zag er veelbelovend uit. De casting was zeer goed, de broertjes Moerman werden heel geloofwaardig gebracht en de rol van voetbalvrouw was Ella Leyers ook op het lijf geschreven. Sien Eggers in het Limburgs deed in het begin wel wat vreemd aan, bij momenten totaal ongeloofwaardig, bijna komisch. De humor was in de rest van de aflevering ver te zoeken. Men probeert hier een soort drama te creëren, maar zo aangrijpend vond ik het nu ook weer niet. Puur uit verveling wil ik de volgende aflevering wel zien, maar of ik nu uitkijk naar wat er nog gaat gebeuren? Niet echt. Ik weet ook niet of ik de beelden van Genk nog altijd even boeiend zal vinden na aflevering vijf of zes. Het is weer een van die promo-reeksen die uiteindelijk niet alleen kijkcijfers moet opleveren, maar ook dagjestoeristen. Grafisch gezien zaten er in de aflevering een paar mooie shots. Voetbalbeelden zien er natuurlijk altijd spectaculair uit, zeker de slomo’s. Maar of dit kan blijven boeien voor 10 afleveringen lang lijkt me sterk. De hele reeks doet voor mij wat aan een promo denken voor Genk of voetbal, daar ben ik nog niet uit. Het is uitkijken naar de volgende match om een deftig oordeel te kunnen vellen.

CAiPVmAUcAAXV8q.jpg_large

Spitsbroers, elke maandag om 21u45 op vtm

Geef een reactie

