Oscar & the Wolf: glitter in de kleine muziektempel van Antwerpen.

Afgelopen zaterdag was het eindelijk tijd om Oscar & the Wolf los te laten op een uitverkochte Lotto Arena. Om half zeven gingen de deuren open en vijf minuten later was het middenplein al voor de helft gevuld met fans.

Ik had voor het eerst van Oscar & the Wolf gehoord toen ik op een mooie zondagochtend door vrienden de Marquee van Rock Werchter werd ingez/sleurd. Ik ben hen daar nog steeds dankbaar voor! Ondertussen was de AB al uitverkocht, het eerst volgende concert voor mij werd dat van de Lotto Arena. De ticketverkoop voor dit toch wel risico-concert liep ook hier als een trein. In de uitverkochte Lotto Arena mocht BAZART zaterdagavond het publiek opwarmen. Met wat Nederlandstalige duistere pop wisten ze mij alvast te bekoren. BAZART had al eens eerder voor mij gestaan, namelijk op een dorpsfeest hier in de buurt. Daar konden ze mij niet echt boeien, “een wannabe-Clouseau” zei ik toen. Een jaar later, in een net pak en op een groot podium klonken de nummers veel verfijnder en kon ik mijn aandacht er wel bijhouden. Kleine jongens worden groot. Dit mag je best letterlijk nemen: bij BAZART spelen Eurosong for Kids-alumni’s Oliver en Matt, net zoals Max Colombie, zanger van Oscar & the Wolf stonden ze al van kleins af aan op een podium en weten ze hoe ze een publiek moeten aanpakken.

Toen om negen uur een zonsverduistering verscheen (zonder brilletje weliswaar) schuifelde iedereen nog dichter op elkaar, het werd nog warmer. De band kwam op, de muziek begon en vol spanning was het wachten op Max, de leider van het wolfpack. Toen een glitterjas van de showtrappen liep, zetten de fans hun keel open en het feestje kon losbarsten.
Naast de torenhoge showtrap was er ook een loper gelegd waar een in witte gewaden geklede Colombie zijn danspassen kon showen. In het eerste deel van de set was meteen een nieuw nummer te horen. Jammer genoeg bleef het ook maar bij dat ene nieuw nummer. “Vitamins” had een zeer sterk 90s sound en doet mij alvast uitkijken naar een misschien iets meer dansbare tweede plaat. In tegenstelling tot “Vitamins”, en ook hun nieuwste samenwerking met Raving George, zijn de nummers op de debuutplaat aan de ietwat rustigere kant. Niet iets waarvan je zou zeggen: Dat gaat scoren in een Sportpaleis. Ik had dan ook veel twijfels over deze avond. Gelukkig konden die snel genoeg van de baan geschoven worden. “Moonshine”, een van de meest breekbare nummers, werd ondanks de grote van de zaal heel teder gebracht: Ozan Bozdag op de piano en Max gracieus op zijn showtrap, uitkijkend over een zee van lichtjes.


Andere, meer upbeat nummers kregen nog wat meer beats en bassen, en konden zo de Lotto Arena voor even in een discotheek omtoveren. Het showgehalte was redelijk hoog: een spectaculaire licht- en lasershow, treurwilgen op het podium, een catwalk die vuurspuwt, een gordijn van gensters en natuurlijk mocht de glitterconfettie niet ontbreken. En toch klopte het plaatje.
Toen “You’re Mine”, een samenwerking met DJ-talent Raving George, werd aangekondigd als “last track”, hield ik mijn hart toch even vast. Dit was niet echt de beste keuze van Max en zijn roedel. Eindigen met een minder goed en vrijwel nieuw nummer, dat is toch wat risky? Maar na lang aandringen van het publiek deden ze nog een keer van Strange Entity. “Let’s dance before we go to sleep.”
Of ze in het najaar ook het grote broertje van de Lotto Arena zullen kunnen inpakken blijft voor mij wel een vraag. Er is natuurlijk nog tijd genoeg om me te overtuigen, misschien met een nieuwe single of nog beter, de tweede plaat?

10665633_927272523990865_1670555454_nFoto’s: destandaard.be, instagram: ozanbozdag, facebookpagina Oscar & the Wolf

Geef een reactie

