Deze maand breek ik een lans voor: Karen Damen

Het viel mij afgelopen week op hoe alom vertegenwoordig Karen Damen op onze Vlaamse tv is. (Ja, ik geef het toe, ik ben wat laat en misschien zat het einde en meteen ook het begin van K3 er wel voor iets tussen)

Ik had de eerste afleveringen van haar nieuwe programma “Perfect” op VIJF gemist, maar had er natuurlijk al veel over gehoord. Deze week ben ik dan eindelijk beginnen kijken. De veel besproken Bikramyoga-aflevering was al gepasseerd, veel afslanktips vielen er dus niet meer te rapen. Ontstressen was het thema van deze week: mindfulness, herinneringen ophalen, met vreemden praten. Dat zou ons zogezegd gelukkiger maken en minder opgejagen, uitgetest en goedgekeurd door de rosse van K3.
Ik had er hoge verwachtingen van, misschien een beetje te hoge. Het is en blijft V(W)ijf TV. Nogal veel prietpraat en extreem veel lege beelden van onder andere ‚t stad en de immense villa van ons Karen.
En toch, ik bleef kijken. Want ze is er mij een, die Damen. Op vrijdag is de blètekous in de jury van Belgium’s Got Talent op vtm en op zaterdagavond speelt ze dan weer quizzer bij dierenvriend Gertje op Vier.
Vorige week was er dan ook nog eens een herhaling van de Kroost-aflevering met Karen Damen. Je zou er bijna een hekel aan kunnen krijgen, aan die rosse „kinderentertainer”.
Maar ik moet het eerlijk toegeven, ik ben ze nog niet beu gezien.


Ze is een van die bv’s die ongelofelijk sympathiek overkomt. Ze weet wat ze doet, gooit er af en toe een grap tegenaan en haalt soms situaties aan waar we allemaal weleens mee te maken krijgen. Ook al heeft ze een kast van een huis, met een eigen studio en  fitnessruimte erin, een grote 4×4 en een dure Porsch. En ook al is ze niet te zwijgen over „onze Sky”. Het is iemand waar iedereen zich aan kan spiegelen, iemand die zich open opstelt tegenover anderen, zo lijkt mij. Iemand die haar buikske, maar ook haar emoties en soms wat impulsieve uitspattingen niet verbergt. Sinds de aflevering van Kroost te hebben gezien is mijn respect alleen maar gegroeid. Ik wist niets af van de Damen die schuilde achter de rosse van K3. Daarom zou ik voor haar deze maand een lans willen breken.
Het is iemand die met veel geluk en hard werken tot hier is geraakt. Ik hoor het u al zeggen: het is iemand die kinderliedjes zingt, dat is niet hard werken. Mijn antwoord: doe het haar maar eens na. Al die films, TV-shows, musicals, optredens, bergen albums, een gezin runnen en dan nog eens wat camera’s erop zetten, het is geen leven dat elke doorsnee Vlaming zou kunnen volhouden. En zeker geen 16 jaar lang.

Ik zeg het u, K3 mag dan momenteel even in de vriezer zitten, Karen Damen is springlevend en ik hoop dat ze beseft dat ze niet zomaar van ons tv-scherm mag verdwijnen. Blijven gaan, topwijf!

Perfect elke woensdag om 21u40 op VIJF
Belgium’s Got Talent elke vrijdagavond om 20u35 op VTM
Het Zijn Net Mensen elke zaterdag om 20u40 op VIER

Geef een reactie

