Bloedserieus in Gent

funny-pictures-blood-donation-2Deze week was het in Gent weer tijd voor de actie „Bloedserieus” van het Rode Kruis.

Ik heb zelf al enkele keren plasma gegeven en wist een gaatje in mijn lesrooster te vinden om op dinsdag bloed te gaan geven in het UFO (universiteitsgebouw van de UGent). Nadat we onze identiteitskaart, naam en geboortedatum hadden gegeven, kregen we een vragenlijst die we discreet moesten invullen. Daarna werden we bij de dokter verwacht voor een controle om er zeker van te zijn dat we zonder problemen bloed konden doneren. Onze bloeddruk werd gemeten en er werden nog een paar laatste tips in verband met de donatie meegegeven. Zo mag je niet te lang blijven rechtstaan na de donatie, geen fysieke inspanningen doen tot 2u na de donatie en je kan ook best zoveel mogelijk drinken voor en na de donatie, maar geen alcohol of warme dranken.
Na die snelle consultatie kreeg elke student, na het vermelden van naam en geboortedatum, een plastiek bakje met al het materiaal dat de verpleegkundigen nodig hebben: verschillende buisjes om stalen bloed af te nemen, een wirwar van bloedzakken én de gevreesde naald. Toen we op een rij stoelen moesten wachten tot er een afnamebedje vrij kwam, stond er een verpleegkundige klaar die bij de bloed-debutanten op zoek ging naar de arm met de meest zichtbare aders. Ik wist al dat rechts mijn donor-arm is en kon mij dus meteen in het eerste rechtse bedje laten vallen. ‚Wat een ader!’, zei de verpleegkundige die de naald kwam steken, ‚Daar zou je eens plasma mee moeten geven!’ Net voor die fantastische ader werd doorprikt, vroeg ze mij naar mijn naam en geboortedatum. Dit was de derde en laatste keer in de hele procedure. Ze vragen dit telkens opnieuw als controle, zodat Joske Vermeulen zeker niet in mijn plaats bloed zou kunnen geven. bloedserieus
Naast mij stond een machine die de hoeveelheid afgetapt bloed meet, daarop kon ik volgen hoe ver ik stond. Op 10 minuutjes was ik er vanaf en kon ik mijn mede donor gaan steunen. Toen zij ook een halve liter bloed lichter was, wandelden we een beetje trots en minder suf dan gedacht richting goodiebag-tafel. Daar kregen we een zakje met allerlei leesvoer, bonnetjes, eten en drinken. We kregen ook een inkombandje voor de receptie op woensdag in café ‚t Unief. Ik moet zeggen dat ik nog nooit na een donatie zo hard in de watten ben gelegd: woensdagavond stond cava, bier en fruitsap koud voor alle dondoren. Er waren ook hapjes en een klein concrete voorzien.

ikgeefbloedbus
Zoals ik al zei, ben ik al enkelen keren plasma gaan doneren. Dit kan je namelijk om de twee weken doen, bloed enkel om de drie maanden. Een plasma-donatie duurt iets langer (20 minuten) en kan enkel op afspraak. Je krijgt dan wel je bloed terug (maar zonder plasma, die wordt eruit gefilterd) én 2 danku-bonnetjes in plaats van een. Plasma wordt vooral gebruikt bij mensen met brandwonden, ook leukemiepatiënten of mensen met een verzwakt afweersysteem kunnen er gebruik van maken.
Ik zou iedereen willen aansporen zeker eens bloed of plasma te gaan geven. Indien je al eens bloed hebt gegeven, mag je je meteen aan een plasma-machine hangen. Heb je nog nooit bloed gegeven? Dan zal je helaas eerst eens het volledige pakket moeten doneren. Durf je niet zo goed? Vraag dan een vriend of vriendin mee! Je zal je nadien alleen maar beter voelen, extra karma gegarandeerd!
Mocht u al overtuigd zijn: op zaterdag 14 maart zijn alle donorcentra open!

Meer informatie vind je op: http://www.bloedgevendoetleven.be/  (ook andere studentensteden doen mee aan de actie van Bloedserieus)bloed geven

Een gedachte over “Bloedserieus in Gent

  1. Pingback: 2015: 12 maanden, 12 foto’s | Quatsch

Geef een reactie

