Bezoek, sport en Göteborg

Tjena!

De laatste keer dat ik jullie sprak zat ik met vol ongeduld te wachten op mijn Belgisch bezoek. De mams, de paps en de zus zouden zaterdagavond aankomen in Lund. Ik kon dus nog uitslapen, een beetje voor school werken en mijn kamer opkuisen voor de onvermijdelijke inspectie. Toen ze aankwamen werd ik overladen met Belgische lekkernijen en allerlei rommel die ik hen had gevraagd mee te nemen (waaronder een kachel en een fleecedekentje).


Die avond zijn we samen gezellig gaan eten in Lund en zijn we ieders in zijn eigen bedje gaan slapen. De volgende dag hebben we Lomma bezocht, want de mama kan nu eenmaal niet op reis gaan zonder een strand te zien, koud of warm. Gelukkig scheen de zon en bleef het het hele weekend droog. Shoppen met de mama is nog altijd het leukst (en het goedkoopst) en daarom trokken we in de namiddag naar het winkelcentrum in Lund. De rest van de dag hebben we nog wat rondgewandeld in het centrum, een reuze fika gedaan en vooral veel bijgepraat. Nadat ik mijn gasten nog wat meer geteisterd had met allerlei bezienswaardigheden in Lund, werd de pijn in onze voeten te ondraaglijk en dus reden we terug naar het hotel waar mijn ouders verbleven. Daar hebben we onze voeten dan even te rusten kunnen leggen in de sauna om daarna onder de wol te kruipen.


Maandagochtend kwam de paps mij al vroeg ophalen zodat ik voor mijn les van 10u nog mee kon ontbijten met iedereen. Toen ik om 12u het leslokaal verlaatte, was het tijd voor het afscheid. Deze keer viel het wel 100x beter mee dan de eerste keer. We zien elkaar dan ook snel terug met kerst en eerlijk gezegd was het wel vermoeiend om zo gastvrouw te spelen.

Maandagmiddag was mijn lunch een beetje vreemd en de hele dag moest ik denken aan die arme reizigers en hun lange trip terug naar België. Veel schoolwerk werd er dan ook niet echt verzet. Dinsdag heb ik nog was frans gestudeerd, woensdag had ik weer les en ben ik in de avond van het Café Multilingua meteen doorgefietst naar Wermlands. Er was een quiz en de pub serveerde heerlijke vegetarische enschilladas. Team Sharks And One Dolphin had niet gewonnen, maar dat maken we zeker goed op de volgende quiz. Donderdag-avond was het weer donkere kamer-tijd. Ik heb een paar foto’s kunnen afdrukken en vooral veel bijgeleerd over Göteborg (de tweede grootste stad van Zweden) van Adam en Moa, echte Göteborgare.
Zaterdag had ik mij (on)bewust overslapen, maar had nog genoeg tijd om mij klaar te maken voor de ijshockey-match die ik ging bezoeken.


Ik had me alleen ingeschreven omdat ik niemand had kunnen overtuigen om naar ijshockey-match te gaan kjken, wat jammer is. Gelukkig zag ik enkele bekende gezichten van op de Boardgame Night. Samen met Maike en Jennifer nam ik de vervangbus naar Malmö (want de treinen deden het weer niet) en zocht mijn stoel in de arena. Ijshockey en dan vooral ook de sfeer er rond valt goed te vergelijken met basketbal, maar de puk is veel kleiner, de spelers dragen ijsschaatsen en gebruiken lange stokken in de plaats van hun handen. Het was redelijk moeilijk om te volgen, omdat dat zwarte platte schijfje zo snel van hier naar daar werd gekatapulteerd. Gelukkig had ik wel door dat het laatste punt door Malmö werd gescoord in de allerlaatste seconde, dat maakte de stand: 4-2. De teleurgestelde supporters van Karlskrona waren duidelijk over hun toeren. We liepen snel uit de arena en namen de bus terug naar huis.
Het hele weekend was er in Malmö het WET ‘Womens European Tournament’ in WFTD ‘Womens flat track derby’. Een sport, voor vrouwen, waarin je op rolschaatsen zo snel mogelijk, op een ovale baan, de leden van het andere team moet voorbijsteken en dubbelen. Er wordt serieus wat geduwd en getrokken en het is geen sport voor watjes. Het team uit Gent deed ook mee en ik vond het niet minder dan mijn plicht om te gaan supporteren. Spijtig genoeg moesten ze tegen Malmö spelen, een team dat ontzettend sterk is en een even sterke groep supporters bijhad. Lennart (die je misschien nog kent van in de blogposts over de mentorgroep) was er ook, samen hebben we nog twee andere matchen gezien, waaronder de allerlaatst en meest spectaculaire wedstrijd van allemaal: Finland tegen de allerbeste dames van de Europese teams.


Maandag was weer een saaie dag, dinsdag van hetzelfde, maar gelukkig werden we getrakteerd op wafels in de Swedish Lounge op dinsdagavond. Woensdag had ik weer les in de namiddag en meteen daarna begon ik aan mijn shift in de keuken van Wermlands. Ik wil de volgende tacksittning niet missen en ik koos dan maar voor keuken, want dat is toch altijd het leukst. We hebben weer hamburgers gebakken en mochten de overschot mee naar huis nemen. Mijn vriezer steekt nu vol met patatjes in de schil, worteltjes en fallafal-burgers. Jammie!
Er was die avond een duo stand-up’ers en als werkenden konden we daar gratis naar luisteren. Ik moet eerlijk zijn, die Zweden en humor, dat is nu toch geen goede combinatie hoor. Ik besloot deze keer niet te blijven voor de afterparty maar terug naar huis te keren om mijn zak te pakken voor Göteborg.


Donderdagochtend was ik al vroeg op om naar het station te gaan, ik had mijn trein om 9u en kwam rond de middag aan in Göteborg. Nadat ik mij, zonder problemen tot aan de tramhalte van Anke’s kot had kunnen begeven en mijn spullen daar had gedropt, zijn we de stad ingetrokken. Göteborg is na Stockholm de tweede grootste stad van Zweden. En dus 10x zo groot als Malmö volgens mij. Er reden overal trams, overal zag ik grote winkelcentra en heel veel gezellige kerstversiering. Ik ben eigenlijk wel jaloers op Anke dat ze in zo’n grote stad zit. Maar ik zit dan toch liever in Skåne, dicht bij Malmö, dicht bij mijn geliefde Brug. Omdat we alletwee niet zo’n mega honger hadden besloten we om een middagfika te houden in Haga, het oude stadsdeel van Göteborg. Daar is er een fika-huis dat de grootste kanelbulle verkoopt van Zweden. Buikje rondgegeten, trokken we naar een oud militair fort vanwaar je een mooi uitzicht had over Göteborg. Na een bezoek aan het oudste huis in Göteborg en de haven namen we de tram naar de uitgaansbuurt om Thais te eten. We hadden in de dag ineens de spontane beslissing genomen om ‘s avonds naar The Hunger Games te gaan kijken. We zijn namelijk beide enorme fan en konden niet langer wachten. Toen we helemaal waren uitgepraat was het al aan de late kant, snel ons bed in om energie op te laden voor de volgende dag dus. Mijn tweede dag in Göteborg begon met een heerlijk ontbijt. Daarna trokken we onze stapschoenen terug aan en wandelden we naar het kunstmuseum van Göteborg, daar hadden we de hele voormiddag nodig om alles te kunnen zien. Na een heerlijke lunch was het tijd voor een tweede museum: het stadsmuseum met de geschiedenis van Zweden en Göteborg. Toen we buitenkwamen was het al bijna donker en hebben we nog wat winkeltjes gedaan. Op het Gustavs Adolfs Torg stond een lichttentoonstelling, die opengaat elke dag om 17u wanneer het donker is. Grote fotoprints van levensgevaarlijke extreem-sporten gaven licht en stonden verspreid over het plein. Toen we een hongertje kregen, zijn we de Viapiano binnen gestapt. Een heel populaire, moderne en lekkere italiaan, die ze bij ons zeker ook eens mogen installeren. Om half acht verliet ik, na een dikke afscheidsknuffel, Göteborg.


De volgende dag was ik van plan om in Malmö te gaan winkelen, maar wegens luiheid kam daar niets van in huis. Een redelijk saaie zaterdag dus en daarom besloot ik om op zondag naar de rondleiding van de kathedraal in Lund te gaan. Het was verrassend interessant en ik ben aan het denken om eens een Zweedse mis mee te vieren. Maandag had ik opnieuw les en heb ik wat huiswerk gemaakt. Dinsdag heb ik mij de hele dag bezig gehouden met het wassen van al mijn textiel want op woensdag kwam een saneringsbedrijf op bezoek. Ik had namelijk maandagavond een bed/wantluis gevonden in mijn lakens. Voorkomen is beter dan genezen en dus belde ik dinsdagochtend meteen om een sanering vast te leggen. Tussen het wassen door had ik een lunch met mijn professor Zweedse Taalkunde uit Gent. Wel ja, hij komt uit Lund, maar geeft sinds dit jaar les in Gent. En hij was toevallig in Lund en wilde zijn lunchtijd met mij delen om mijn bachelorpaper te bespreken. Eindelijk weet ik welke richting ik uit wil, wat heel veel opheldert in mijn brein. Vanmorgen heb ik nog wat gewassen en tegen elf uur kwamen de stoere mannen van Anticimex met hun spuitbussen langs. Gelukkig waren ze op tijd klaar zodat ik nog naar de les kon. Na twee bevende nachten, ook al is een luis maar 5mm groot, kan ik eindelijk terug in rust slapen.
Donderdag heb ik niet zo veel gedaan, ik ben in de bib gaan leren in de voormiddag. Omdat ik de dagen voordien niets voor school kon doen, heb ik me wat extra hard ingezet donderdag. Voor de rest heb ik niets speciaal gedaan, behalve dan met open mond staan kijken naar Christina en haar Amerikaanse vrienden die een kalkoen aan het volstoppen waren en wel drie pumpkin pies hadden gebakken. Ja, het was Thanksgiving in Amerika.
Vandaag heb ik niet zoveel gedaan. In de voormiddag ging het leren nog super vlot, maar in de namiddag zat het TGIF-gevoel er al een beetje te vroeg in.
Het ‘probleem’ met studeren hier, is dat ik niet echt veel werk heb. Ik moet 2 hoofdstukken per week lezen voor het vak dat ik nu volg, maar ik krijg na kerst een week tijd om mijn examen in te vullen met behulp van mijn boeken. De druk is nu dus ontzettend laag. Bovendien heb ik mijn gehele cursus van Frans al een keer doorgenomen en dat examen vind pas plaats binnen 1,5 maand. Het werk dat ik voor mijn paper moet doen is ook niet zo heel veel. Ik kom dus nooit echt aan meer dan 20uur studie per week. Wat minder dan de helft is van mijn studietijd in Gent. Ik zal blij zijn als ik volgende week mijn nieuw vak mag beginnen hier. Hopelijk is het niet te zwaar, alhoewel. Hoe meer werk, hoe liever, op dit moment.

Ik moet zeggen dat deze blog iets negatiever klinkt dan de vorige, maar de duisternis hier had mij de afgelopen weken goed te pakken. Bovendien begint het einde van mijn verblijf te naderen en ik weet niet goed of ik nu blij moet zijn omdat ik naar huis ga of triest omdat ik hier een paar superlieven mensen achterlaat (ik wou dat ik nog een semester kon blijven). Het is een dubbelgevoel dat maar niet weg wil gaan.
Hopelijk keert het tij dit weekend en kan ik wat meer plezier beleven. Morgenochtend is er een frunch-meeting met de fotogroep ivm onze adventskalender, ‘s avonds is er de laatste tacksittning bij Wermlands van dit semester en zondagavond heeft Christina de hele gang uitgenodigd voor een Thanksgivingdinner.

Volgende keer wordt het vast en zeker iets vrolijker! Beloofd!

Tot snel!

Een gedachte over “Bezoek, sport en Göteborg

Geef een reactie

