Oktober is begonnen.

PAS OP HET IS WEER EEN LANGE BLOGPOST! (neem er wat kanelbullar bij, dan gaat het al 10 keer vlotter)

Hejsan!

Deze week was een redelijk goed gevulde. Ik heb mijn examen ingeleverd en heb dat dan ook stevig gevierd. Maar laten we eerst eens even de draad terug oppikken waar ik hem vorige keer heb afgeknipt.

Op vrijdagavond net nadat ik mijn blogpost online had gezet vertrok ik met mijn camera richting Krischan Nation om daar mijn fotolessen in de praktijk om te zetten. Samen met Axel, mijn ‘leraar’, heb ik foto’s genomen van alle feesters. Ik had me aan het ergste verwacht, ik weet hoe het er aan toe kan gaan op studentenfeestjes bij ons en vreesde voor mijn fototoestels leven toen ik de dansvloer opstapte. Maar ik schrok van de hoffelijkheid die de Zweden hadden, zelfs tijdens het laatste halfuur is er niemand over mij komen hangen of is er bier op mij gemorst. Het was dus een heel aangename ervaring. Axel zelf vond dat dit een van zijn ergste avonden was op het gebied van zattigheid. Die is precies niet zo veel gewoon! In mijn Krischan-truitje heb ik dus nu officieel gewerkt als klubbfotograaf. Die avond was totaal Zweeds, wat ik absoluut niet erg vond. Ik heb met Axel veel kunnen praten over fotografie, Krischan en de verschillen tussen het studentenleven hier en in Gent. Ik was heel trots op mezelf dat ik hem kon verstaan en hij mij. Het gaat hoe langer hoe vlotter!

De volgende dag was ik vergeten mijn wekker te zetten, mooi zo. Na mijn ontbijt om 13u was het tijd om de foto’s te bewerken en verzenden naar Axel. Toen ik daarmee klaar was, ben ik boodschappen gaan doen en heb een lazy saturday gehouden. De volgende dag was even lazy maar dan op verplaatsing. Na een vroeg ontbijt om 10u fietste ik richting Wermlands om eens mee te helpen in de donkere kamer. Iedereen mag hier langskomen om zijn fotorolletjes te ontwikkelen of gewoon eens te kijken hoe alles werkt. Ik heb foto’s staan ontwikkelen van 12u ’s middags tot 17u ’s avonds toen ik plots besefte dat ik een skype-call had met mijn vrienden uit Gent. Naar huis gefietst en snel een pastabord opgewarmd om voor de webcam op te eten. Want ja, foto’s zijn daar wel in een doka, maar eten is een beetje onhygiënisch. Toen de skype-sessie was afgelopen om 18u en ik mijn maagje rond had gegeten was het weer tijd voor een baskettraining. Deze keer was ik wel op tijd, er waren veel nieuwe gezichten en minder Zweden, maar dat vond ik niet zo erg. Ik had toch al een hele middag Zweeds gepraat met mijn donkere kamer-vrienden.

Toen op maandag de schoolweek weer begon, heb ik in de voormiddag mijn paper nog eens nagelezen en na een paar uur staren op dezelfde tekst trok ik richting centrum voor wat boodschappen. Na zondagmiddag miste ik mijn analoge kamera’s die ik thuis had gelaten en ben verschillende fotowinkels langs gegaan om een goedkope tweedehands camera te vinden. Spijtig genoeg leverde die zoektocht niet veel op. Om vier uur ging het kantoor van ESN open en ik heb dan meteen een van de laatste plaatsen weten strikken op een cottage-weekend-trip in oktober. Een weekend barbecueën en wandelen in de bossen. Echt Zweeds! Over reizen gesproken, ik heb deze week ook mijn trip naar Bergen en Oslo geboekt voor eind oktober. Dat wordt dus een reisjes-maand.

Maar het moet niet altijd plezier zijn. Dinsdag zat ik zwetend achter mijn laptop met mijn cursor boven de knop ‘skicka’ (verzenden). Om 12u was mijn examen vetrokken. Er kon niets meer aan veranderd worden en ben ik dus maar al mijn boeken naar de bib gaan doen.

De eerste helft boeken

De eerste helft boeken

Dinsdagavond was het tijd voor de Swedish Lounge: een avond Zweeds praten rond een bepaald thema (inclusief fika), Toen Lennart en ik binnenkwamen zat een Gentse klasgenoot van mij aan de tafel met niveau 2, wat ik nogal bescheiden vond. Wij gingen dus aan tafel niveau 3 zitten. Wie er nog aan onze tafel zat: 1 Zweed, 1 Fin, 1 Spaanse, 1 Fransman, 1 Litouwse, 1 Australische, 1 Fin, 1 Belg, 1 Duitser en 1 Amerikaan. Die laatste had Zweeds geleerd door Zweedse thrillers te lezen en had dus nog nooit Zweeds gesproken. Zijn vocabulair was zeer uitgebreid maar dat Amerikaans accent werd op de duur toch een beetje vervelend. We hebben over vanalles en nog wat gepraat in het Zweeds en we hebben ondertussen chokladbollar gemaakt en gegeten. De Australische wist mij te vertellen dat als ik mijn Zweeds wil oefenen misschien eens zou kunnen meedoen in een Späx. Een späx is iets typisch uit Lund. Een groep studenten komen samen en iedereen heeft zijn eigen taak (toneelspelen, schminken, kostumeren, decors maken, eten maken, …) en op het einde van een hele maand samenwerken zijn er dan drie theatervoorstellingen. Axel had mij dit ook al verteld en de infodagen van Krischans späx zijn volgende week. Spijtig genoeg is Wermlands nation te klein om een späx te organiseren, maar ik kan natuurlijk ook bij Krischan eens gaan kijken.

Chokladbollar

Chokladbollar

Woensdagvoormiddag heb ik mij aan mijn bachelorpaper gezet. Ik heb de komende maand geen les en kan die tijd dus goed gebruiken om mij te verdiepen in de Zweedse grammatica van het woordje ‘typ’ waarover ik mijn bachelorpaper mag schrijven. Na de middag had ik al genoeg van die grammatica en nam ik het eerste hoofdstuk Franse Taalkunde onder handen, dat vak moet ik namelijk hier in Lund zelfstandig studeren en daarvoor wordt ik bij terugkomst in België geëxamineerd. Victor, de Zweed aan onze niveau 3-tafel in de Swedish Lounge had mij via facebook gecomplimenteerd op mijn Zweeds en zei dat ik misschien eens naar het Café Multilingua moest komen. Omdat we in de Swedish Lounge met een nogal imposante en luide Amerikaan zaten, vond hij het spijtig voor mij dat ik niet zo veel Zweeds heb kunnen praten. In het Café Multilingua stap je binnen en neem je je fika, dan wandel je door de zaal en kies je een tafel met de vlag van de taal die jij wilt spreken op dat moment. Je kan op eender welk moment toekomen en vertrekken of zelfs van tafel wisselen. Ik ging aan de Zweedse tafel zitten met mijn warme thee en twee minuten later was ik al Zweeds aan het praten met een Ijslander. Misschien weten jullie dit niet maar ik wilde eigenlijk eerste Ijlands leren in plaats van Zweeds, toen ik dat aan Omar vertelde zei hij met een lach dat het toch nutteloos is om Ijslands te leren, er zijn te weinig mensen die het spreken. Dit brak mijn hart natuurlijk, een Ijslander die zijn eigen taal tegenspreekt! Zo een mooie (Jónsi-)taal! Hij heeft mij enkele zinnen geleerd, maar ik ben ze natuurlijk al vergeten. Als je Ijslands hoort, lijkt het eigenlijk heel hard op het Zweeds.

WP_20140929_003Ik moest Omar de Ijslander en een pas binnengekomen Duits meisje achterlaten om mijn barschort aan te trekken voor Oktoberfest. Ik had mij namelijk ingeschreven als barhulp, wat bij Wermlands meestal niet zo een drukke job is. Van 19u tot 2u hebben we alle duitsers en wannabe-duitsers liters Duits bier geserveerd. Gedurende de avond werd er vaak van post gewisseld. Er zijn namelijk twee bars en een vestiaire die door hetzelfde team moesten worden bediend. Ik vond bar 2 de leukste, omdat ik daar alleen stond met Catja en er amper klanten kwamen. We konden dus gewoon heel de avond tetteren zonder dat de ‘baas’ er iets over kon zeggen. Rebecca, met wie ik de color run heb gedaan was er ook die avond en zei kon er niet mee lachen dat iedereen maar altijd Zweeds praat. Na de opruim was er een secret afterparty (oeps dat staat nu op het internet!) in een kleine gezellige kamer van Wermlands kelder. Elke werker kreeg zijn werkpintje(s) en we hebben het spel “jävla” gespeeld. Iets met tellen en drinken, de rest laat ik over aan de verbeelding. Ik viel na een pintje al bijna inslaap en besloot dus afscheid te nemen om 4u. Toen ik buiten kwam was er overal mist, je kon nog geen 10 meter ver zien. Ik wilde zo snel mogelijk naar huis, zo gefocust op de mist en de mogelijke auto’s die er uit konden komen, heb ik een bultje of een putje op de gladde kasseien niet gezien en BAM ik lag op de grond. Een beetje paniekerig probeerde ik mijzelf onder mijn fiets onderuit te krijgen en voelde de pijn en adrenaline door mijn lijf gieren. Mijn fietst stond kadul en geen sprake dat ik er terug zou opstappen tot we die kaseien waren gepasseerd. De volgende ochtend strompelde ik naar de badkamer om de schade op te meten: vijf grote blauwe plekken waarvan twee bulten hadden, een paar schaafwonden en spierpijn over mijn hele lijf. Toen ik de keuken binnenkwam zag ik een nieuw gezicht, dat van Tobias namelijk. Onlangs is het thaise meisje Siri verhuisd naar Malmö en is Tobias dus op 1 oktober in haar kamer ingetreden. Na die kennismaking heb ik niet echt iets gedaan buiten zagen over mijn pijnplekken. Ik heb nog wat aan mijn Frans gewerkt, wat was gedaan en mijn kamer opgeruimd want de volgende dag was het tijd voor de hoogdag van dit semester: Korridorfesten.

WP_20141003_006Vrijdagvoormiddag heb ik ijverig aan mijn paper gewerkt en in de namiddag ben ik de confrontatie aangegaan met mijn fiets. Ik was donderdag niet buiten geweest en wou toen nog niet op mijn fiets stappen, maar ik kon vrijdag niet anders, ik moest namelijk nog naar systembolaget. Ik ging dus eerst langst de fietsenmaker die mijn wiel en stuur wist recht te trekken en hij gaf mij ook gratis een nieuwe bel. Ik had zelfs nog niet gemerkt dat die ook naar de vaantjes was. Ik weet zelf niet hoe hard ik gevallen ben, maar hij zei aan de fiets te zien dat het een harde klap geweest moest zijn en dat ik niet zomaar van zattigheid op de grond ben gevallen. Ik wou in een vorige blogpost nog schrijven hoe leuk ik het vond om in Lund te fietsen, en dan vooral door de smalle straatjes en over de grote verkeersassen tijdens rushhour. Zo zigzaggen en die steile helling afracen, dat zal nu wat bewuster gedaan moeten worden, vrees ik. In systeembolaget was het heel druk. Het was vrijdagavond, 17u (twee uur voor sluitingstijd) en ik had nog een lading alcohol nodig voor mijn weekend. Voor mijn ganggenoten heb ik de Zweedse klassieker Mariestad gekocht en als kleine treat voor mezelf een dure Stella (€2 voor een 33cl-flesje). Toen ik net op tijd aankwam op de gang was er een hels kabaal. Ter voorbereiding van het gangfeestje in gang H werd de rookmachine uitgetest en dan vooral ook het brandalarm. Wat blijkt nu, het brandalarm hangt in onze gang en de deur tussen de H en G stond open. Wij zaten dus met het kabaal. De gang H-ers hebben de instructies van de ombudsman niet zou nauw gevolgd en nu zitten wij in gang G tot maandagmorgen met een pieptoon om de 10 seconden in de keuken, waar het brandalarm hangt.

We besloten dit incident onze feestvreugde niet te laten bederven en begonnen om 17u30 aan onze taco’s die we met z’n allen ‘maakten’ en opaten in de keuken. Daarna was het tijd om ons om te kleden in 90s-outifits en onze spelletjes klaar te zetten voor de ‘Tour de Chambres’. Dit is een traditie in alle homes in Lund. Elke kamer bereidt een thema voor met een gepaste drink en een spelletje. Mijn thema was geen thema, want ik kon niet echt met iets opkomen, maar mijn spelletje viel wel in de smaak denk ik. Er waren een paar ganggenoten met zeer originele thema’s en toen we kamer nr. 8 naderden, waren er al een paar mensen verdwenen en werd het moeilijker en moeilijker om de spelletjes op een correcte manier uit te voeren. Nadat we alle kamers waren afgegaan, trokken diegene die nog konden rechtstaan richting gang H. Daar hadden ze geen ‘Tour de Chambres’ maar een gewone corridorparty. De zetels en tafels stonden langst de kant, discolichten aan, muziek luidt en rookmachine op (met de deur dicht natuurlijk). Toen was het nog maar half 12 en die gang stond bomvol met mensen die wij er nog nooit hadden gezien. Na een heerlijke nacht-taco en nog wat meer chase cup en dans-plezier kroop (niet letterlijk, wel bijna) ik in mijn bed. Gelukkig moest ik geen fiets op om naar huis te gaan. Zaterdagochtend/middag kwam ik met kleine oogjes en zonder kater de keuken binnen om daar zo fris als een vogel de Duitser Tobias te zien zitten. Ontbijten tussen de lege bierflesjes was niet zo gezellig, daarom namen we zelf het heft in handen en ruimden het meeste vuil op in onze keuken. Tobias bood ook aan om de gang te kuisen, en ik nam dan maar mijn eigen kamer onder handen. Gedrurende het weekend waren beduidend minder mensen die zich lieten zien in de keuken en de verhalen die er verteld worden zijn de moeite waard. Normaal gezien ging ik zaterdagavond nog naar een fototeam-feestje en een Belgisch feestje, maar tegen acht uur viel ik al in slaap. Het zou dus niet echt verantwoord geweest zijn om naar een van de twee te gaan.

6tag_041014-122121Zaterdag heb ik dus weer niets gedaan, een beetje gelezen voor mijn paper en wat kanelbullar gegeten. Want zaterdag 4 oktober was kanelbullensdag en dan zijn er promoties op alle kanelbullar, maar de echte Zweden bakken dan zelf kanelbullar. Daar had ik de hersens, handigheid en zin niet voor. Zondag was weer een lazy day. Ik ben in de voormiddag, toen de zon nog straalde, de blokken achter mijn home gaan verkennen per pennyboard en heb nog wat gelezen voor mijn bachelorpaper. Zondagavond was er een van de laatste novisch-activiteiten bij Wermlands: samen een söndagsmiddag (zondag-avondmaal) eten en daarna filmavond. We hebben Into The Wild gezien en dit deed mij nog eens extra uitkijken naar de komende reisjes deze maand.

Vandaag heb ik weer wat voor Frans gewerkt en ’s avonds heb ik met Chelsea en Rebecca wat bordspelletjes gespeeld. Deze week gebeurt er niet veel spannends. Morgen is er weer Swedish Lounge met het thema kanelbullar (ik heb er mijn buik vol van, lekkerlijk euh letterlijk). Woensdag is er weer een Café Multilingua en zaterdag ga ik op een natuur-wandel-tocht richting westkust van Zweden en ik neem mijn zwemgerief mee, want de echte Zweden zwemmen in oktober in de oceaan. En ik ben een echte wannabe-zweed, dus waarom niet? Zondag is er nog eens een mentor-activiteit (die iets warmer is): Sauna!

Het was dus een bewogen eerste vrije oktober-week. Op naar meer van dat! (en iets minder kanelbullar misschien)

Tot blogs! (en sorry moesten er hier en daar nog schrijffouten in staan, ik ben een beetje hersendood/lui vandaag)Emma

Geef een reactie

