De herfst is in aantocht.

Alloha (oeps, nee, foute taal)!

De afgelopen week was nogal rustig. Vorig weekend heb ik meegelopen in de Color Run. Het was een funrun, waar er geen tijdsmeting was maar wel een kleurmeting. Bij elke kilometer kreeg je gekleurd poeder op je witte shirt gegooid en na 5K werd je meegezogen in een mini-color-festival. Ik had afgesproken met Rebecca, die ik ontmoet had op de sittning bij Wermlands. Daar aangekomen kwamen we nog vier andere Wermlanders tegen.

Toen het startschot gegeven werd, splitste onze groep een beetje op en zo heb ik dus mijn 5K met Milja gelopen, iemand die ik voor die intense run nog nooit had ontmoet. Ik moet zeggen er bestaat geen betere kennismaking dan wanneer je beklad met kleur de longen uit je lijf loopt.

Na die gezonde voormiddag was het tijd voor wat platte rust, wat lezen dus. ’s Avonds ben ik naar de Kulturnatten gegaan. In de straten van Lund centrum traden verschillende bandjes op en op de grote markt was een groot podium gebouwd. Theatergroepen, dansgroepen, koren, orkestjes gaven het beste van zichzelf op verschillende locaties in het centrum. Ook de lokale bioscoop deed een promotie. Je kon er voor 30kronen (3,25eur) naar een beperkte selectie nieuwe films gaan kijken. Ik koos natuurlijk voor de parel ‘Tom à la ferme’ van Xavier Dolan.

Zondag was een rustige dag, uitslapen, lezen en dan ’s avonds met de Kalmarianen (leden van nation Kalmar) een partijtje basket spelen. Ik had onbewust een echte antweirpse attitude aangenomen: een uur te laat aan wist ik met mijn met poederbesmeurde schoenen de court een roze schijn te geven en het enigste doelpunt dat ik maakte was een gamepoint van drie punten. Volgende keer zal ik mijn swag thuis laten. Er was een Zweedse basketter in het Zweeds met mij beginnen praten en na enkele zinnen vroeg hij waar ik vandaan kwam. Op het moment dat ik toegeef dat ik geen Zweed ben, maar uit België kom is er altijd die blik: Nee, dat kan niet! en dan gemiddeld tien seconden na die stilte de vraag: “Waarom Zweeds?” Hetzelfde scenario speelde zich af op maandagavond tijdens de Game Night.

Elke maandagavond wordt de kelder van de International Desk gezellig gemaakt voor studenten die wat bordspellen willen spelen. Klinkt saai, maar is een ideale manier om je engels bij te schaven, met vrienden nietuwe vrienden leren kennen en heel competitief zijn zonder actief te moeten doen. Ik kwam binnen en zag een vrije stoel aan de kolonisten-tafel. Toen ik mij had geïntroduceerd aan mijn concurrenten, vroeg Emil naast mij of ik van Zweden was, omdat mijn Engels blijkbaar een Zweeds accent had. Ja, lap, nu is mijn Engels ook al verzweedst!
Die maandag had ik ook een infomoment over studietechniek. Ik zat daar als enige international tussen allemaal Zweedse nieuwelingen. En wat blijkt? De Zweden zijn net zo ‘ijverig’ als de Gentse studenten! 😉

In het begin van de week was het bijna aan het vriezen, ik heb mijn handschoenen al uit de kast moeten halen. Het ergste aan dit soort weer is niet de temperatuur, maar wel de ijskoude wind. Telkens ik die wind door mijn kleren voel snijden, hoor ik Emma van de kelder nog zeggen: “Ja, de wind hier in Skåne gaat door merg en been, daar kan geen enkele jas tegenop.” Naarmate het weekend naderde steeg de temperatuur wel beetje bij beetje, maar het is nog steeds grauw herfstweer hier.

Dinsdagavond ben ik naar mijn eerste fotoles gegaan bij Krischan nation. Ik heb meteen wat Zweedse fototermen bijgeleerd! We hebben leren fotograferen met een flitser of ‘blixt’. En vrijdagavond zal ik met mijn leraar foto’s nemen in de club van Krischan. Spännande! De komende weken zullen er nog fotolessen volgen en zondagmiddag ga ik eens een kijkje nemen in de donkere kamer bij Wermlands nation. Woensdag ben ik naar een pubavond geweest met Cheslea. Zij was het afgelopen weekend in Brussel geweest en had nog een paar vragen over ons rare Belgen. Op woensdag kregen we ook ons examen overhandigd.

Tijdens de afgelopen lesmodule van vier weken moesten we tegen elke les een of meerdere (kinder)boeken lezen, ik heb er twee nog steeds niet volledig gelezen en dacht dat dat wel nodig was voor het examen. Wat blijkt? Nee!
Voor het examen werd een nieuw boek opgegeven en een lijst van 12 vragen. De opdracht luidt als volgt: lees het boek en kies vier vragen die je probeert te beantwoorden in een doorlopende analysetekst van ongeveer 6000-8000 tekens inclusief spaties (twee kantjes dus). Donderdagvoormiddag had ik het boek gelezen, donderdagavond was mijn kladversie af en vrijdagmiddag had ik het voor de tiende keer nagelezen en verbeterd. Ik moet het pas dinsdagavond digitaal inleveren en heb dus nu nog vier dagen om er over te piekeren. Ik denk dat mijn beste strategie nu is om mijn analyse even te laten liggen en misschien het boek nog eens een tweede keer lezen. Wanneer ik klasgenoten hoor zeggen dat ze nog niet echt ver geraakt zijn in hun analyse stel ik mij toch behoorlijk vragen. In de les kunnen ze zo hevig discussiëren en wanneer ze het dan zelf op papier moeten zetten, loopt het een beetje mis?

Anyway, nu zijn we vrijdag en vandaag heb ik niet zoveel gedaan. Na een hele dag voor mijn scherm te hebben gezeten, ben ik een eindje gaan fietsen. Ik heb eindelijk deftige fietslichten en ik hoef dus niet meer met een paniekgevoel naar huis fietsen ’s avonds. Omdat ik toch in het centrum was, heb ik daar wat boodschappen gedaan en ben dan via een omweg naar huis gefietst. Spijtig genoeg was mijn energie was nog steeds niet op en dus ben ik voor de eerste keer gaan joggen in de straten van Lund! Ik heb op veilig gespeeld en ben op de paden gebleven die ik ken, het was dus niet zo een lange run. En nu zit ik hier, gedoucht en maagje rond gegeten klaar om richting Krischan te trekken om wat ‘snygga bilder’ te trekken van de zatte feestvierders.

Vi hörs!

Emma

Ps: ik heb iets cools ontdekt ivm de opmaak van foto’s. Spijtig van het kleine aantal. ALWEER.

Een gedachte over “De herfst is in aantocht.

Geef een reactie

