Laatste weekend in “de kelder”

Hej!

10536547_10152822031408054_6678276694449352158_o

De japanezen en selfies, een super combinatie. (mentors Joel, Henrik en Zsolt staan achteraan)

Het is zondagavond en ook mijn laatste avond van de introductieweken en tegelijk ook mijn laatste kelder-avond.
Het weekend was een beetje grijs en nat. Zaterdag was het tijd voor “Sports Day“. Om 11u stond iedereen (al dan niet met een kater van vrijdagavond) klaar op een groot sportveld om elkaar per mentorgroep  te verslaan.

Van 11u-13u waren er zo’n 8 standen met verschillende spelletjes: om ter verst spuwen, zaklopen, gezamenlijk pompen, een ‘lava-rivier’ oversteken met bierbakken, stoelendans, dopboll, polo en een spel waarbij je om ter snelst het flesje naar jouw kant moest brengen voordat je tegenstander je aantikte. Bij elke opdracht moest je het opnemen tegen een andere mentorgroep en daar kreeg je dan punten voor. Om 13u was het lunchbreak en er werd ons meegedeeld dat om 14u de uitslag zou bekend gemaakt worden en dat er daarna nog tijd zou zijn voor Kubb, Brännbol en Såpafotboll (hetgeen waarvoor iedereen kwam opdagen). Wij trokken naar de dichtstbijzijnde voedingsbron: Mc Donalds, om te ontdekken dat de andere 200 internationals hetzelfde idee hadden. Na mooi in de rij te hebben gestaan voor onze cheeseburgers en ze op de rappe naar binnen te hebben gespeeld, trokken we terug naar het sportveld om onze prijs te ontvangen. Toen we daar aankwamen rond 14u20 was het veld leeg! Wat enkele minuten voor 13u nog vol stond met gillende exchange students was een platgetrapt, nat grasveld met hier en daar een verlaten stukje afval.
Dat was Sports Day dan, geen Brännboll, geen Kubb, geen Såpafotboll en ook geen prijs. We gingen dus allemaal maar onze eigen richting uit en spraken terug af in Josefin’s korridor voor was spelletjes die avond. Spijtig genoeg wou ik liever thuisblijven om mijn nieuwe huisgenoten te ontvangen en ben ik dus niet kunnen gaan.

Thuis aangekomen, zat ik nog maar twee minuten in de zetel toen er al iemand op de deur klopte: Danny. Hij en twee van zijn vrienden hadden net een hele autorit erop zitten en gingen Danny’s spullen afzetten hier in de kelder en dan doorrijden naar Lund om de bagage van zijn vrienden af te zetten. De meest luie van de drie zette zich in de zetel en na wat chitchat in het Zweeds vroeg hij waar ik vandaan kwam. “Maar jij bent niet van Skåne hé? Vanwaar dan?” “België” “Ah zo! En hoelang woon je dan al in Zweden?” “Twee weken, ik ben hier maar voor een semester als exchange student” Toen moest je zijn gezicht zien!

Omdat ik vroeg moest opstaan vandaag, sliep ik op de zetel en sliep Danny in mijn kamer die ik vrijdagavond had leeggemaakt.

WP_20140831_009Ik moest er namelijk al om zeven uur uit voor de tweede excursie-dag: Söderåsen. Mijn bus kwam om 9u10 aan in Lund en ik had dus nog 50 minuten de tijd om wakker te worden alvorens mij naar het meeting-point te begeven aan de kathedraal. Aangekomen in Söderåsen kregen we wat uitleg over het verschil tussen nationale parken en natuurreservaten, hoeveel er zijn in Zweden, wat er precies is gebeurd in Söderåsen tijdens de ijstijd en wat extra informatie over “Allemansrätt” en de beperkingen die hierop gelden in een natuurpark.
WP_20140831_012Dan werd de groep opgesplitst in drie delen volgens hoeveel km je wou wandelen: 3,5km, 5,5km, 7,5km. Na mijn hiking-avdventures in de US deze zomer, koos ik zelfverzekerd voor de 7,5km. Wat eigenlijk best meeviel. Het regende de hele dag, dus het woud leek eerder op een regenwoud. Gelukkig was er een natuurlijk afdak van bladeren en struikgewas! We hebben een soort van slang/adder gespot, veel teken, veel naaktslakken en veel paddenstoelen. De padjes waren bedekt met houten planken die verrassend genoeg niet slippery waren. Er lag niet over elke modderpoel een plank en mijn groene allstars zijn dus een beetje verwilderd geraakt. Na een goeie twee uur steile beklimmingen en gladde ‘cliffs’ kwamen we terug bij het beginpunt aan: een groot meer waar het toegelaten was een kampvuur te maken en te bbq’en. Daar kon je in het informatiecentrum ook een enquête invullen in ruil voor een gratis souvenir (een patch, badge, pin, poster of sticker van het park). Op de bus vielen de gesprekken na enkele minuten al stil, iedereen was dood op en viel in slaap.

Terug thuis heb ik even kort kennis gemaakt met Stina, die ondertussen is aangekomen. Emma kwam nog een paar van haar lekkerste koekjes geven voor bij de fika en mij veel succes wensen voor de komende maanden in Lund.

En dat was dan mijn laatste avond in ‘de kelder’. Op naar een nieuw avontuur!

Tot Blogs!

PS: hier zijn nog enkele foto’s van de Treasure Hunt Challenge en onze mentorgroep.

Geef een reactie

