Tweede week in Lund

Het is vrijdagavond en ik houd een “fredagsmys” (een vrijdagavond in jogging voor de tv)

WP_20140824_007

EOS Lund in actie tegen Helsingborg met zo’n 600 supporters (een record voor de club)

Zondag was een ‘sportieve’ dag. De basketbalclub EOS Lund had alle internationale studenten uitgenodigd voor een pre-season basketbalwedstrijd tegen Helsingborg (een stadje ten noorden van Lund). Toen we rond half vier binnenkwamen stond er een lange tafel met koffie, koekjes en fruit klaar als ontvangst-fika. Na een welkomstwoordje van het supportersteam begon de match. Vele internationale studenten kwamen niet voor de sport maar eerder omdat ze niets anders te doen hadden, dus moesten hier en daar op de tribune de regels van basket worden opgefrist. Het was een vrij spannende wedstrijd en deed me terug denken aan de aantal wedstrijden die ik met Filologica in Gent heb gespeeld. Hopelijk hebben ze hier ook zo’n gezellig basketteam dat ik misschien kan vervolledigen. Na de match, die gewonnen werd door EOS Lund, kregen alle toeschouwers een portie noedels en er was ook weer een fika-tafel. Iedereen kreeg ook de kans na de maaltijd om zich van zijn beste kant laten zien op de basketcourt. Dit team is van een iets te hoog niveau, dus ik houd het bij basketten met de studentenverenigingen.

Over die fika: toen mijn bovenbuurvrouw/huisbazin Emma even langskwam voor een praatje die zondagavond, schrok ze toen ik zei dat er in België niet zoiets bestaat als gezellig samen even een kopje koffie drinken en iets zoets eten.  “Maar wat doen jullie dan op het werk?” “Euhm, meestal een koffie uit een automaat halen en terug naar de bureau om het op te drinken.” “Oei, dat is wel heel vreemd.”

WP_20140825_013

Universitetshuset (het belangrijkste universiteitsgebouw)

De dag daarna, maandagmiddag, ben ik drie fika’s gepasseerd. De eerste was bij mijn studiebegeleider voor litteratuur, we hebben samen het cursusplan overlopen en wat gepraat over mijn ervaringen met Zweedse litteratuur. Daarna was het tijd voor een fika bij Åsa. Na al dat gemail kon ik eindelijk een gezicht plakken op de persoon die mij op weg heeft geholpen in het extreem dichte cursusoerwoud. De laatste fika van die dag was bij Fanni, de coördinator van internationale betrekkingen, zij zorgt ervoor dat wat er besloten word tussen mij en mijn studiebegeleiders op een officieel papier komt te staan. Op die manier kunnen mijn punten hier iets opleveren in Gent. Het finale besluit: ik mag drie cursussen volgen die ik van het begin ook wou volgen, mits ik de niveautest doorstond op dinsdag. (spoiler alert: ik heb hem overleeft).

lundagard

Het zicht vanuit Universitetshuset op de fontein en in de verte AF-Borgen

Na die liters koffie was het tijd voor de Information Fair: een marktje in het AF-gebouw waar verschillende muziek- en sportverenigingen (en andere rare clubs) vertegenwoordigd waren. Ik heb me daar aangesloten bij “the language café”. Zes keer per semester zit je samen met nog een internationale student aan een tafel met 14-16jarige Zweedjes die hun Engels, Frans of Duits willen oefenen. En natuurlijk hoort daar een kop koffie en wat zoetigheid bij. Op de Information Fair heb ik ook tickets te pakken gekregen voor de gratis stadsrondleiding. Een uurtje lang kregen we info van een Lundse gids over de oude gebouwen in Lundagård (het park waar het belangrijkste universiteitsgebouw gelegen is).

Na die drukke heen-en-weer-dag besloot ik dat het eens tijd was voor een “hemmakväll”. Dit kan hier twee dingen betekenen: een avondje gezellig thuis met een filmpje en wat snoep of een winkel waar je dvd’s kan huren en snoepgoed kan kopen.
Zo’n winkel is hier in een van de vijf straten van het dorp niet te vinden, dus werd mijn hemmakväll een avondje tv met wat koekjes.

Dinsdag was het dus tijd voor de belangrijke niveau-test. Ik controleerde nog snel mijn weer-app en zag 0% regen. Zonder regenjas of paraplu stap ik op de bus, om te merken dat het na 5 minuten begint te stortregenen. Helemaal nat van het regen-fietsen kom ik toe in het lokaal van de test. Wat blijkt een test te zijn voor iedereen die eender welk niveau van Zweeds heeft. Het was dus heel grappig de beginners te zien zuchten wanneer ze hun opgave te horen kregen. “Schrijf een korte tekst van 200-300 woorden over je reis naar Lund, je ervaringen hier en je verwachtingen voor de komende maanden.”
Via mail kreeg ik te horen dat ik geslaagd was voor de test, ik werd niveau 5 (van de 5 niveaus) toegeschreven en uitgenodigd om een extra cursus Zweeds te volgen komend semester. Spijtig genoeg heeft mijn Curriculum-puzzel net zijn finale vorm aangenomen en kan er niet echt veel meer aan veranderd worden. Maar dat goede nieuws gaf mij natuurlijk meer vertrouwen over mijn capaciteiten in het Zweuds.
Maandag-avond was het hemmakväll in mijn eentje, dinsdagnamiddag stuurde een van onze mentors een bericht om een hemmakväll met z’n alle te houden. We verzamelden met onze mentorgroep bij Henrik’s flat en gingen te voet op zoek naar een “hemmakväll”-winkel om de verschillende soorten Zweeds snoepgoed te ontdekken. Ik heb zoveel gekocht, dat ik nu nog steeds een leger kan voeden. Nadat we elk ons zakje gevuld, gewogen en betaald hadden zetelden we ons in Henriks salon (gelukkig waren er maar acht mensen komen opdagen). We hebben wat grappige youtube-filmpjes gekeken over typisch Zweedse gewoontes. Om diegene die nog maar net Zweeds hebben geleerd wat op weg te helpen, deden we ook wat taalspelletjes. Het was een gezellige, en verrassend late, avond.

Woensdag stond er in de dag niets op het oriëntatie-programma, het was dus tijd voor wat Zweedse huishoudactiviteiten. De wasmachine werd ontdekt en de lege blikjes en flessen leverden een brood op via de pant-machine (statiegeld).
De was opgehangen, vertrok ik richting het restaurant in de faculteit van de technische richtingen, niet mijn gebied dus. Daar werd namelijk om 17u “The Taste of Sweden” georganiseerd. Haring of sil, Kötbullar, wortelpuree, erwtensoep, negerballen/chocoladeballen, kaviar uit een spuitbus, melkproducten, pannekoeken met lingonsylt werden gretig naar binnen gespeeld.

Na een uurtje had ik het daar wel allemaal gezien en zag ik op mijn oriëntatieprogramma dat er een quiz was bij Wermlands Nation. Sommige van mijn mentorgroep die ook aanwezig waren op The Taste of Sweden hadden afgeraden daarheen te gaan. “Je gaat toch niet naar een saaie quiz? Ik ga enkel naar de fuif die daarop volgt!” Maar ik had geen zin om met die negatieve vibers een uur niets te doen, dus ging ik alvast voorop. Ik kwam in een kelder terecht (toevallig) waar verschillende tafels half bezet waren. Aan een tafel die in mijn gezichtsveld viel zaten een Braziliaan, een Deense en een Canadese. Spontaan als ik ben, vroeg ik of ik hen mocht vergezellen. Zoals altijd is het antwoord “Of Course”. Maar dan volgt er altijd een tricky deel: gaan ze je negeren en verder praten of nemen ze je mee in hun discussie? Ik had een goede tafel gekozen. De minuten tot de start van de quiz tikten verder en meer en meer mensen stroomden binnen, onze tafel werd gevuld met nog drie Duitsers, nog een Deen en een meisje dat ik eerder ontmoet had tijdens de excursie naar de zoo. Ons team: kanelbuller (extreme spelfout, maar wat boeit dat tussen allemaal internationals). We hadden uiteindelijk de eerste prijs binnengehaald: een 50 kronen-discount voor het volgende ESN-evenement (citytrip naar Kopenhagen). Die prijs vonden we allemaal niet zo belangrijk, het leukste was dat we 10 wildvreemden waren die elk besloten om aan een willekeurige tafel te gaan zitten in de hoop een leuke avond te beleven. Na de quiz was er een “write-on-me party”. Iedereen met een wit t-shirt kreeg een stift en je mocht leuke boodschappen schrijven op elkaars shirt. Ons team was naar buiten gegaan om wat zuurstof op te nemen en we waren zo druk aan het praten dat we niet eens doorhadden dat de party al op volle gang was. In de rij mensen die er niet meer bij konden, zag ik enkele van mijn mentorgroep jaloerse blikken werpen. Een paar winnende team-mates en ikzelf moesten een bus halen, dus eindigde het feestje voor ons spijtig genoeg al om half twaalf.

10562654_10152269739531434_1949637210175854836_o

Alle teams verzamelt voor AF-Borgen op het einde van de Treasure Hunt Challenge.

De quiz vond plaats in Wermlands Nation. De meeste groene nation van Lund, ze zijn ook meer gericht op activiteiten doen dan echte feestjes. Ik twijfelde zelf tussen Wermlands, Blekingska (de hipster-nation met heel weinig activiteiten maar vier verschillende clubs) en Helsingkrona (de nation het dichtst bij Sparta, mijn kot). Na die gezellige quizavond en de mensen van Wermalnds te hebben leren kennen, nam ik mijn fiets aan het centraal station op donderdagmiddag en reed ik richting Wermlands om mij in te schrijven. Per nieuwe inschrijving word er geld gedoneerd naar het regenwoud. Hun slogan is “1 nieuw lid = 1 m2 regenwoud”. Ik mocht mijn naam zelfs inschrijven in hun officiële gastenboek, wat wat weghad van het boek van Sinterklaas. Na de fika die natuurlijk met de inschrijving gepaard ging, fietste ik terug richting centraal station om deel te nemen aan de “Treasure Hunt Challenge“. Elke mentorgroep moest op verschillende plaatsen in Lund opdrachten doen om zo letters te verzamelen, onze groep had veel plezier tijdens de opdrachten maar was nogal traag in het van A naar B gaan, dus was ons langste woord FOAM niet genoeg punten waard om te winnen. We gingen met de ‘kern’ van de mentorgroep (zij die ook hadden meegedaan aan de hemmakväll op dinsdag) gingen samen iets kleins eten en drinken. Die kern bestaat voornamelijk uit de mentors zelf: Joel, Henrik, Solt, Houman, Josefin en enkele ‘mentees’: Lennart, Lukas, Katja, Reuben, Joseph, Katarina en mezelf. Van de 40 mentees blijven er dus niet zoveel over, maar we zijn een hechte ‘gäng’. In dat gezeliige studentencafe kwam ik ook te weten dat Lennart en ik een obsessie delen, die van Robyn (de zweedse zangeres). Hij gaf zelf toe dat je het niet meer gewoon fan zijn kan noemen.

Tijdens de Treasure Hunt Challenge konden we de hele dag in een t-shirt rond lopen, die mooie tijden waren afgelopen de volgende dag. Dat heb ik weer aan de lijve moeten ondervinden toen ik uit de bus stapte en richting centrum fietste om mij een telefoonabonnement aan te schaffen. Na die praktische hindernis fietste ik naar het westelijke deel van Lund, een onbekend terrein voor mij. In de hipster-nation Blekingska werden er kandelaars aangestoken en bier koud gezet om een ideale bordspel-namiddag-sfeer te creëren. Ik heb Carcasonne proberen uitleggen aan een hongaar en een Zweed, en na die mislukking grepen we maar naar jungle speed, wat niet zoveel regels had en iets actiever was.

Na die regendag die toch nog goed gespendeerd was, kookte ik wat lekkers en begon ik aan mijn inpak. Al mijn zakken staan nu in de gang klaar om op maandag te verhuizen. Morgenmiddag komen er twee nieuwe (zweedse) bewoners langs (Stina en Danni). Ik heb vrijwillig mijn kamer al opgeruimd en voorgesteld om op de sofa te slapen, omdat ik er op zondag en maandag redelijk vroeg uit moet en de nieuwe kelderbewoners niet wil lastigvallen met mijn ochtendhumeur.
Morgen is het Sports Day van 11u-16u en daarna rep ik mij naar de kelder om mijn nieuwe huisgenoten te ontvangen, hopelijk vallen ze wat mee en kunnen ze mij verstaan in mijn brakke Zweeds. Zaterdagavond worden er ook nog spelletjes georganiseerd bij Josefin, maar wegens geen late bussen en het feit dat ik mijn huisgenoten wil ontmoeten, laat ik dat (sptijig genoeg) maar zo.
Zondag is het weer excursie-tijd! Deze keer een natuurpark (in de regen). En maandag heb ik mijn eerste les van 10u tot 11u. Daarna kan ik dan eindelijk mijn sleutels ophalen en alles verhuizen van de kelder naar mijn kot.

Tot blogs!

PS: Er zijn deze week een aantal foto’s getrokken door de mentors, maar die zijn nog niet op facebook verschenen. Zodra ze daar belanden, zet ik ze in een blogpost!

Geef een reactie

