Weetjes!

We zijn dinsdag 19 augustus, 19u46. Ik schrijf deze post op de bus richting Lund op weg naar de “Arrival Meet-up” die van 18u tot 21u plaatsvindt in AF-Borgen (AF-burcht in het Nederlands en AF betekent Akademiska Föreningen). In de afgelopen dagen is er weinig tot niets gebeurd.  Deze post zal dus een rijke verzameling worden van weetjes/ontdekkingen 😉

Een ding kan ik alvast meegeven, de bussen komen hier op tijd! Dat heb ik zonet ondervonden. Ik heb die van 33na zien wegrijden voor mijn ogen en ben dood neergevallen op de bank van het bushokje.

Eerder zei ik al dat er geen broodsnijmachines in de supermarkt te vinden zijn.
Wat er dan weer wel is: een automaat voor het wisselgeld: mijn waardevolle drie kronen wisselgeld djingelden in dat bakje en ik liep gewoon door. Gelukkig riep een vriendelijke mormor mij na.
Die drie kronen zouden namelijk nog kunnen gebruikt worden om een påse te kopen. Want zoals bij ons kan je beter een zakje meenemen van thuis (of van de vorige keer toen je was vergeten er een mee te nemen). Er liggen hier aanzienlijk minder zakjes aan de kassa en ik zie hier ook meer mensen hun linnen tote-bags gebruiken voor boodschappen en niet voor hipsteractiviteiten. Alles voor de natuur!

WP_20140821_003

Mijn kostbare 3 kronen

Over milieubekommernis gesproken. Het afval-sorteren hier is een dagelijkse puzzel. Bij ieder huis staan 2 grote containers telkens onderverdeeld in 4 vakjes: Wit glas, gekleurd glas, hard plastic, zacht plastic, papier, karton, metaal (geen blikjes) en een laatste vakje voor de ‘bruna påsar’ met groenteafval/natte zakdoeken/theezakjes/…
Dan is er ook nog een sluip-container (zo noem ik het toch) waar alles in mag, voor de luierikken.
Let wel op! Alle verpakkingen moeten gedemonteerd worden alvorens te sorteren. En meestal staat er op de verpakking waar het moet.
Flesjes en blikjes kan je terug naar de winkel brengen en daar krijg je statiegeld voor. 1kroon of 0,10 eurocent per artikel.
Geen wonder dat er een hele keukenkast is gereserveerd voor enkel en alleen ‘afval’

WP_20140821_001

De “brun påse” voor groenteafval en alles wat er daar op het lijstje staat.

De kip is hier heel lekker! (Lekkerder dan die van Delhaize, oei product placement)

En de komkommers redelijk klein en dun.

Zweden is gekend om zijn cashvrije politiek. Een voorbeeld: De bus.
Er kan enkel op regionale bussen worden betaald en dat kan enkel via creditkaart.
Als je meerdere keren de bus neemt, ben je beter af met een jojo-kaart. Die bestaan in twee kleuren.
Je hebt er die een bepaalde perioden ongelimiteerd gelden (groene) en varianten die je enkel kan opladen (roze). Ze zijn, in tegenstelling tot de kartonnen flapjes in België van supersonisch materiaal. Als je de bus opstapt, hoef je ze zelfs niet uit je portemonnee te halen. Gewoon zeggen naar waar je gaat en je jojo-kaart voor de scanner houden en dan natuurlijk hopen dat hij biep zegt en niet beup.
Dat laatste wil namelijk zeggen dat er geen geld meer op je jojokaart staat. Of het kan ook zijn dat het apparaat of de kaart niet meewerkt (niet alles is perfect hier).
Een jojokaart opladen of je saldo raadplegen kan op drie plaatsen: aan de balie van het overvolle treinstation in Lund, aan een automaat of waar anders dan op het internet.

Mijn JoJo-kaart

Mijn JoJo-kaart

Gisteren had ik een probleem met mijn jojo-kaart en rara, de klantenservice was online bereikbaar. Twee minuten chatten en mijn vragen waren beantwoord. Dit geldt ook voor eender welke andere klantenservice.
Dankzij mijn ultra boeiende cursussen Scandinavistiek weet ik dat dit fenomeen van op-afstand-dingen-regelen een gevolg is van de ver uiteen gelegen dorpen. Mensen geraken moeilijk tot aan een fysiek klantencentrum en het is dus makkelijker om het via mail/telefoon/chat te regelen. Zo is er bijvoorbeeld ook het “E-loket”. Wat bij ons nog steeds in het gemeentehuis te vinden is aan een balie met een paar suffe ambtenaren, is hier een chatvenster (met indien gewenst webcam).

Ow, net nog iets nieuws gezien! Wanneer je als rolstoelgebruiker of babywagen-duwer op de knop duwt naast de voor jou voorbehouden zitplaats, kantelt de chauffeur de bus naar rechts zodat de desbetreffende rol-object-passagier niet uit zijn voertuig botst. Take that, De Lijn!
En nog iets over de bus: ik heb al altijd zitplaats gehad en heb nog nooit iemand zien rechtstaan op een bus, zelfs niet tijdens de spitsuren.

Ow ik ben er.

Terug op de bus.

Zo, terug van de “Arrival Meet-up”.

De mensen die mij kennen weten dat ik niet iemand ben die zomaar onbekenden zal aanspreken voor wat chit-chat. Deze avond begon dus als een nachtmerrie! Een zaal met tafels en mensen die in groepjes aan het praten waren. Na 5 minuten hevig zweten, fluisterde die ene acteur (van die ene emotionele film met die dieren in die zoo) mij in het oor: “You know, sometimes all you need is twenty seconds of insane courage. Just literally twenty seconds of just embarrassing bravery. And I promise you, something great will come of it.” En dus besloot ik om gewoon ergens bij te gaan zitten.

Gelukkig had ik goed gekozen! Mijn slachtoffer was een Duits meisje, Ulrike, dat fysica studeert en heel sociaal is. Nadat we elkaar voorstelden in een paar brakke Engelse zinnen, verlieten we die akelige zaal en hebben we wat rondgewandeld in het park bij AF-Borgen. Ik schrok van mezelf toen ik na die korte chat zag dat het al kwart na negen was. Na die topprestatie voelde ik mij al stukken beter dan in de laatste 5 (eenzame) dagen.

Ow, mijn halte. Ik moet naar huis wandelen. Hold on!

Thuis. En ik heb niet echt meer te zeggen in deze blogpost.

Morgen staat er een algemene informatiesessie op het programma en ’s avonds een welkomstreceptie met de burgemeester.
De dagen daarna nog wat meer infosessies en zal ik eindelijk de mensen in mijn mentorgroep leren kennen.

Tot blogs!

PS: Ik zal ergens op het einde van de week een samenvatting van deze week posten, voor zij die dit nog allemaal lezen. En ik vergeet steeds foto’s te trekken, dus het zal een tekst-blog worden vrees ik… Tot dan, kleine Belgjes 😉

Geef een reactie

