Ik ben aangekomen in Lund

Hallo lezer!
Na een lange rit van 10u zijn we eindelijk aangekomen in Lund.

Wanneer mijn ouders, mijn zus en ik incheckten in ons hotel schrokken we meteen van de ultra kleine kamer die op ons te wachten stond. Er was net genoeg ruimte voor 2 bedden en een kleine badkamer. Gelukkig waren de bedden heel goed, wat het belangrijkste is.

image

Een foto van toen we de Öresundsbro of Öresundsbrug overstaken van Kopenhagen naar Malmö.

Na een rustige nacht en een stevig ontbijt reden we meteen richting Södra Sandby waar mijn stek voor de komende 2 weken zich bevindt.
Ik heb wel een eigen studentenkamer of “korridorrum” in het studentenhome Sparta midden in Lund maar die kan ik pas betreden de 1e september. Gelukkig heb ik een tijdelijke woonst gevonden zodat ik de periode 15aug-1september niet hoef te overbruggen op hotel. De mensen die mij uit de nood hebben geholpen heten Emma en Mikael, zij stellen elk jaar hun kelder ter beschikking voor studenten. Er zijn 2 slaapkamers en een grote keuken met living en badkamer die gedeeld worden door de 2 studenten. De volgende huurgast komt pas op 1september aan dus ik heb heel de kelder voor mij alleen. Het klinkt misschien raar, maar ‘de kelder’ is heel gezellig ingericht en er is voldoende licht.
De komende 2 weken zit ik dus in Södra Sandby, een klein en rustig dorpje op zo’n 10km ten oosten van Lund. Er valt hier niet zo veel tot niets te beleven en met de bus is het ongeveer een half uur tot Lund Centrum.

Nadat we de sleutel overhandigd kregen van Emma, hebben we wat inkopen gedaan in de lokale supermarkt. Wat een avontuur! Niets is hetzelfde hier, behalve dan enkele grote merken zoals cola en nutella. Iets wat we nog niet wisten: een vers brood wordt niet gesneden (en wij maar zoeken achter een broodsnijmachine).

foto

Ik op mijn nieuwe fiets in Lund.

Het supermarkt-avontuur achter de rug, reden we terug naar de kelder om de boodschappen te stockeren en richting Lund te vertrekken. In Lund zelf hebben we wat rondgewandeld. We zijn al eens gaan kijken naar Sparta en ik kan niet wachten tot ik daar woon. Na een paar minuten stappen beseften we dat een fiets toch niet onmisbaar is. De afstanden zijn vaak te lang om te voet te doen maar te kort om de bus te nemen. Wanneer we het café Lundaböcker passeerden zagen we een groot bord met: “Second hand bikes here”. We hebben daar een goede deal gesloten met de eigenaar. Hij verkocht 2e handsfietsen voor een zacht prijsje en die kon je dan zelf verder verkopen als je naar huis ging in januari. Er was ook de mogelijkheid om een fiets te kopen die duurder was maar waarvan je de helft van de prijs terug kreeg als je de fiets terugbrengt voor het einde van het semester. We kozen voor de laatste optie en hebben hem meteen veilig op slot gezet want blijkbaar is  fietsendiefstal hier even populair als in Gent.

Na onze vangst wandelden we terug naar het station, daar kocht ik dan mijn buskaart waarmee ik de komende 2 weken mee over en weer kan pendelen. Het was nog maar vier uur en we hadden allemaal honger dus trokken we naar Malmö. Op aanraden van mijn huisbaas Emma bezochten we Malmöfestivalen, wat ook moeilijk te vermijden was in Malmö. De winkelstraten in het centrum waren allemaal afgezet voor het festival. De hele stad liep vol met mensen, er werden verschillende activiteiten georganiseerd, marktjes, gratis concerten en een heuse eetmarkt met kraampjes die eten verkochten uit verschillende landen. Ik heb ook een kraampje gespot dat Eland-wok verkocht, die Zweden toch!

Een van de concertpodia in Malmö

Wat ons ook meteen opviel waren de mensen die rondliepen met grote vuilniszakken op zoek naar blikjes. In Zweden krijg je namelijk geld per blikje of flesje dat je inzamelt. (1kroon per blikje, ongeveer 10eurocent). Een ander typisch Zweeds gebruik is het trekken van een nummertje om in de rij de staan, zodat er geen ruzie is. Dit hebben we vandaag ook al moeten doen en we hebben natuurlijk ook een fika gedaan inclusief kanelbulle.

Rond zeven uur reden we terug richting Lund. Mijn ouders en zus hebben me afgezet aan ‘de kelder’ en zij slapen vannacht nog op hotel. Morgenvroeg ontbijten we samen en daarna vertrekken ze terug naar België en blijf ik hier.

Maandag beginnen de welkomstactiviteiten. Morgen heb ik dus nog wat tijd om het dorpje Södra Sandby te verkennen (als het niet regent) en in de komende weken volgen er nog genoeg vrije dagen om mijn weg in Lund wat te vinden.

Groetjes en tot blogs!

PS: Als je vragen hebt, stuur ze maar 🙂

Een gedachte over “Ik ben aangekomen in Lund

Geef een reactie

